Followers

Wednesday, December 9, 2009

Manila, MILF ulangi komitmen bagi rundingan damai

KUALA LUMPUR: Panel damai kerajaan Filipina dan Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) mengulangi komitmen bersama untuk membina keadilan dan keamanan berkekalan dan menyeluruh di Mindanao.

Fasilitator kerajaan Malaysia dalam rundingan damai itu, Datuk Othman Abdul Razak, berkata kedua-dua pihak optimistik mencapai persetujuan dalam merumuskan perjanjian damai yang mereka harap dapat ditandatangani menjelang April tahun depan.

"Ketika pihak berkenaan menuju ke arah perdamaian, mereka juga bersetuju untuk mewujudkan persekitaran yang selamat bagi rundingan dengan memperbaharui bidang kuasa Pasukan Pemantauan Antarabangsa (IMT) untuk memantau perjanjian gencatan senjata, kemanusiaan, pemulihan, pembangunan dan perlindungan awam.

"Bagi tujuan itu, pihak berkenaan akan menjemput sebagai anggota IMT, Malaysia, Jepun, Brunei dan Libya dan badan bukan kerajaan iaitu Jawatankuasa Antarabangsa Palang Merah (ICRC), Mindanao People's Caucus (MPC) dan Non-Violent Peace Force (NVPF)," katanya dalam kenyataan bersama di sini hari ini.

Kenyataan itu ditandatangani oleh Pengerusi Panel Kerajaan Filipina, Rafael E Seguis, dan Pengerusi Panel MILF, Mohagher Iqbal, selepas perundingan selama dua hari di sini antara kedua-dua belah pihak, dan turut disertai International Contact Group (ICG) yang baru ditubuhkan terdiri daripada Britain, Jepun dan Turki.

Antara yang mewakili ICG sepanjang perundingan dua hari itu ialah Duta Jepun ke Malaysia, Masahiko Horie; Pesuruhjaya Tinggi Britian ke Malaysia, Boyd McCleary; Kuasa Usaha Turki, Yasin Temizkan; serta Steven Rood dan Herizal Hazri dari Yayasan Asia.

Bagi tempoh 12 tahun lalu, Filipina dan MILF telah beberapa kali mengadakan rundingan untuk menamatkan konflik di selatan Filipina yang telah berlarutan selama empat dekad.

Rundingan Damai itu diaturkan oleh Malaysia sejak 2001, bertujuan menamatkan pemberontakan penduduk Islam selama empat dekad yang telah meragut 120,000 nyawa dan menjauhkan pelabur berpotensi dari kawasan itu yang dipercayai kaya dengan hasil minyak dan gas.

Othman berkata, pada rundingan itu, pihak berkenaan turut memperbaharui komitmen dan usaha mereka dalam menyelaraskan larangan dan pemulauan elemen jenayah dan tidak mematuhi undang-undang dengan mengaktifkan semula Kumpulan Tindakan Bersama Sementara. - Bernama

0 comments: