Followers

Wednesday, December 9, 2009

Jenayah di sempadan Malaysia-Thailand terkawal

JELI: Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, berkata walaupun kegiatan jenayah di sempadan Malaysia-Thailand terkawal, Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan meningkatkan lagi kerjasama dengan polis Thailand khususnya dalam aspek penguatkuasaan.

Beliau berkata, sebagai komitmen dalam mengawal keselamatan di sempadan, PDRM akan menambah bilangan anggota yang ditempatkan di sempadan dan mendapatkan kerjasama agensi lain yang relevan termasuk polis Thailand.

"Kita akan bincang dengan agensi lain bagi memastikan kawalan di kawasan itu (sempadan) sentiasa terjamin dan baik," katanya.

Beliau ditemui pemberita selepas majlis penamaan semula jambatan kedua yang menghubungkan Bukit Bunga di sini ke Ban Buketa di selatan Thailand kepada Jambatan Persahabatan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, dan Perdana Menteri Thailand, Abhisit Vejjajiva, di sini hari ini.

Jenayah di sempadan kebiasaannya membabitkan aktiviti penyeludupan pelbagai barangan seperti beras dan dadah.

Musa juga berkata, kerjasama orang ramai dalam menyalurkan maklumat bagi membantu membendung jenayah di sempadan juga amat penting. - Bernama

0 comments: