Followers

Wednesday, December 9, 2009

20 sekolah berprestasi tinggi diberi pelbagai insentif: TPM

OSAKA: Kementerian Pelajaran akan menawarkan insentif dan keistimewaan kepada 20 sekolah menengah yang terpilih sebagai sekolah berprestasi tinggi (SBT), termasuk memberi kelonggaran dalam pengurusan kewangan, kurikulum dan pentadbiran sekolah, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran berkata, ia membolehkan sekolah yang terpilih itu terus berkembang dan mencatat lebih banyak kejayaan pada masa akan datang.

Beliau berkata, pihaknya juga sedang berbincang dengan Perbendaharaan untuk memberi imbuhan kewangan kepada setiap sekolah, selain sedang memperhalusi faedah atau imbuhan lain yang bakal mereka peroleh.

"Keistimewaan lain yang dicadangkan ialah memberi fleksibiliti dari segi kurikulumnya. Contohnya, jika ramai pelajar sekolah berkenaan sudah mahir bahasa Inggeris maka tidak perlu memberi tumpuan yang lebih sebaliknya boleh digunakan bagi mata pelajaran yang perlu diperbaiki.

"Selain itu, dari segi membuat keputusan berkaitan perbelanjaan bajet sekolah biasanya ada had dan batasannya tetapi kita akan beri kelonggaran kepada mereka untuk membelanjakan perbelanjaan yang disediakan kementerian.

"Mengenai operasi pula, kita akan bagi kelonggaran tertentu bukan automoni supaya sekolah boleh berkembang dan tidak terikat dengan syarat ditetapkan tetapi kita akan pantau supaya kedudukan sekolah ini akan terus cemerlang," katanya selepas mengadakan persidangan meja bulat dengan ketua industri di sini, hari ini.

Muhyiddin berkata, pemberian insentif dan keistimewaan kepada sekolah yang diiktiraf itu kini dalam peringkat akhir dan akan diumumkan selepas dikemukakan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam masa terdekat.

0 comments: