Followers

Monday, November 23, 2009

TNB dalam 250 syarikat tenaga terunggul Asean

KUALA LUMPUR: Tenaga Nasional Bhd (TNB) muncul sebagai syarikat Utiliti Elektrik berkedudukan terbaik di Asean dan tempat keempat di Asia dalam Senarai 250 Syarikat Terunggul Platts bagi 2009, satu anugerah industri tenaga berprestij yang mengiktiraf prestasi kewangan cemerlang syarikat tenaga terunggul.

Ranking tahunan oleh Platts, penyedia maklumat tenaga dan komoditi ini, mengukur prestasi syarikat dalam tahun sebelumnya dengan menggunakan empat kaedah pengukuran utama - pertumbuhan aset, pendapatan keuntungan dan pulangan ke atas modal pelaburan.

Dalam kalangan utiliti elektrik di Asia, TNB menduduki tempat keempat.

Ia diikuti oleh utiliti elektrik lain yang mantap seperti Kansai Electric Power, Jepun, Chubu Electric Power Co Japan dan lain-lain.

TNB juga meraih kedudukan ke-123 bagi prestasi keseluruhan berbanding tempat ke-100 pada tahun sebelumnya.

"Kejayaan kami ini membanggakan memandangkan tahun kewangan 2008 adalah tempoh sukar kerana harga bahan api yang turun naik dan ringgit yang susut," kata Presiden TNB dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO), Datuk Seri Che Khalib Mohamad Noh, dalam satu kenyataan hari ini.

Meskipun melalui tempoh yang sukar namun, katanya, TNB terus memberikan tumpuan kepada usahanya untuk memberikan perkhidmatan yang lebih baik kepada pelanggan melalui peningkatan kecekapan, produktiviti dan kualiti tenaga elektrik yang disalurkan kepada pelanggan TNB.

Anugerah itu disampaikan pada majlis Anugerah 250 Syarikat Tenaga Global Terunggul Platts di Singapura.

TNB diwakili oleh Pengurus Besar Bahagian Komunikasi Korporat, Ismail Abdul Rahman. - Bernama

0 comments: