Followers

Monday, November 23, 2009

Banjir semakin buruk di Pantai Timur, terutama Kelantan

KUALA LUMPUR: Keadaan banjir di pantai timur terutama di Kelantan semakin buruk apabila semakin ramai mangsa dipindahkan ke pusat pemindahan sejak awal pagi ini berbanding semalam.

Jurucakap Pusat Kawalan Oparasi Banjir negeri di Kota Darulnaim berkata, sehingga 6 pagi tadi, seramai 3,019 orang dipindahkan di seluruh negeri berbanding 2,327 orang malam tadi.

Seramai 1,488 adalah dari jajahan Pasir Mas, Kuala Krai (812), Tanah Merah (401), Jeli (247), Pasir Puteh (36) dan Machang (35).

Beliau berkata mangsa perlu dipindahkan kerana keadaan air di kebanyakan tempat menyukat banjir di negeri ini semakin meningkat dan berada di atas paras bahaya menyebabkan air melimpahi tebing.

Sehingga 9 pagi ini, paras air di Tangga meningkat kepada 26.91 meter iaitu 1.91 meter di atas paras bahaya (25 meter).

Paras air di Kampung Jenob Sungai Golok pula 23.63 meter iaitu 0.13 meter di atas paras bahaya (23.50 meter) manakala paras air di Rantau Panjang pula 10.44 meter iaitu 1.44 meter di atas paras bahaya (9 meter).

Antara jalan utama yang ditutup ialah Kota Bharu - Pantai Cahaya Bulan KM4 Kampung Tikat; Pohon Tanjong-Rantau Panjang (Jalan Lama) di Km11 Kampung Siram; Jalan Rantau Panjang - Panglima Bayu di Km8.8 Kampung Kajang kerana ditenggelami air melebihi satu meter.

Bagaimanapun, sehingga kini tiada kemalangan jiwa dilaporkan berlaku.

Di KUANTAN, mangsa banjir meningkat kepada 33 orang selepas dua penempatan di Kampung Darat Sungai Ular dan Kampung Chendor Tengah di sini dinaiki air.

Jurucakap Bilik Gerakan Ibu Pejabat Kontinjen Pahang berkata, seramai 24 orang di Kampung Darat Sungai Ular ditempatkan di pusat pemindahan Sekolah Kebangsaan Cherating manakala sembilan orang dari Kampung Chendor Tengah ditempatkan di balai raya kampung berkenaan. - Bernama

0 comments: