Followers

Monday, November 23, 2009

Ekonomi Malaysia boleh tumbuh 3-4 peratus: Muhyiddin

BANDUNG: Ekonomi Malaysia, yang sudah pulih sedikit, berpotensi berkembang pada tahap tiga hingga empat peratus berikutan langkah-langkah memberangsangkan yang diambil oleh kerajaan, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri berkata, beberapa inisiatif baru telah diperkenalkan ke arah itu untuk mengubah corak ekonomi ke arah yang berpendapatan tinggi, berbanding yang berpendapatan sederhana dan rendah sebelum ini.

"Inisiatif baru itu perlu agar Malaysia dan rakyat kita tak terkongkong dalam ekonomi berpendapatan rendah dan sederhana," katanya ketika berucap pada jamuan malam dengan lebih 600 pelajar Malaysia di sini, malam semalam.

Beliau berkata kerajaan juga memperkenalkan inisiatif baru itu untuk membolehkan Malaysia keluar daripada masalah semasa yang melanda ekonomi dunia.

Sehubungan itu, beliau mahu semua pihak termasuk rakyat dan pelajar Malaysia di luar negara dapat turut membantu memastikan transformasi ke arah ekonomi berpendapatan tinggi itu berjalan dengan lancar dan pantas.

Muhyiddin juga menjelaskan kepada para pelajar berbilang kaum itu bahawa dalam usaha kerajaan untuk meningkatkan taraf hidup rakyat, pucuk pimpinan negara telah memperkenalkan Indeks Prestasi Utama (KPI) untuk semua jemaah menteri.

"Ini antaranya untuk memastikan usaha meningkatkan penyampaian perkhidmatan kepada rakyat sentiasa lebih baik," katanya.

Mengenai pelajar di sebarang laut, Timbalan Perdana Menteri berkata kerajaan percaya penuh bahawa di negara mana pun mereka berada, kasih sayang mereka kepada tanah air tetap bersemarak dan mereka sentiasa menjaga imej negara.

Beliau mahu setiap pelajar, termasuk di Indonesia yang majoritinya mengikuti pengajian kedoktoran, pergigian, farmasi dan bidang agama menumpukan perhatian serta usaha meraih kecemerlangan selain turut meluangkan masa memperkenalkan Malaysia di mata dunia.

"Setiap pergaulan baik dengan penduduk tempatan akan membantu mencerminkan imej positif Malaysia dan menjadikan lebih ramai orang luar mengenali Malaysia," katanya.

Khusus dengan Indonesia, katanya pelajar di sini perlu berperanan memperkukuhkan lagi hubungan akrab yang telah terjalin sejak berkurun-kurun lamanya yang memberi manfaat kepada kedua-dua negara dalam pelbagai bidang.

Turut hadir pada jamuan malam di sebuah hotel terkemuka di "Kota Kembang" ini ialah Kuasa Usaha Sementara Malaysia di Indonesia Amran Mohamed Zain dan Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia di Indonesia Datuk Dr Junaidi Abu Bakar. - Bernama

0 comments: