Followers

Monday, November 23, 2009

Malaysia tak serang pihak lancar kempen anti minyak sawit

KUALA LUMPUR: Malaysia mengambil pendekatan tidak menyerang secara terus kepada pihak yang melancarkan kempen anti minyak sawit sebaliknya menggunakan strategi perbincangan bersama pengeluar minyak masak lain di seluruh dunia.

Timbalan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Hamzah Zainuddin, berkata ini kerana apabila penggunaan minyak masak daripada kelapa sawit berkurangan pada masa depan, sudah tentu permintaan minyak masak daripada bahan lain akan meningkat.

"Untuk menyerang pihak lawan, kita terpaksa mempunyai beberapa strategi yang mungkin berbeza dengan pihak lawan di mana kita bukan hanya melihat pengeluar minyak masak lain seperti kacang soya, biji sesawi dan minyak jagung sebagai pihak lawan.

"Tetapi yang kita mahu sekarang ini adalah untuk beritahu kepada mereka bahawa kita adalah kawan kepada pengeluar minyak masak yang lain kerana penggunaan minyak masak di seluruh dunia akan bertambah dari semasa ke semasa.

"Sebab itu lebih baik pengeluar-pengeluar minyak masak di seluruh negara untuk duduk sekali dan kenali kekuatan masing-masing dalam industri minyak di dunia," katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2010 peringkat jawatankuasa bagi Kementerian Perusahaan Peladangan dan Komoditi di Dewan Rakyat di sini hari ini.

Hamzah berkata Malaysia dan Indonesia serta negara pengeluar minyak masak lain juga telah bekerjasama dalam menangani kempen-kempen anti minyak sawit yang bertujuan untuk menyekat import minyak sawit yang dilancarkan oleh aktivis alam sekitar dan badan bukan kerajaan (NGO) di negara Barat.

Beliau berkata kejayaan industri sawit sama ada di Malaysia atau negara pengeluar yang lain telah memberi saingan hebat kepada pengeluar minyak dan lelemak dunia seperti pengeluar minyak kacang soya dan biji sesawi.

"Mereka akan menggunakan pelbagai taktik yang berbentuk tarif dan bukan tarif untuk mengurangkan penerokaan pasaran minyak sawit dunia," katanya.

Hamzah berkata sehubungan itu, kementerian melalui Majlis Minyak Sawit Malaysia (MPOC) telah melaksanakan beberapa aktiviti bagi menangani perkara itu termasuk menyebarkan maklumat mengenai pengeluaran minyak sawit mapan melalui laman web khusus seperti www.mpoc.org.my.

"Selain itu, MPOC juga menerbitkan iklan-iklan dan dokumentari mengenai pengeluaran minyak sawit mapan di beberapa saluran televisyen utama termasuk CNBC dan Bloomberg," katanya.

Beliau berkata MPOC juga membiayai kajian-kajian berkaitan minyak sawit dari segi kesihatan serta menganjurkan lawatan kerja yang diketuai menteri dan berdialog dengan NGO.

"Dengan pelaksanaan program-program ini, kementerian harap lebih banyak fakta mengenai kemapanan minyak sawit dan kebaikannya akan dapat dimaklumkan dan dalam jangka masa panjang, ia akan dapat mengurangkan tohmahan tidak berasas terhadap industri sawit," katanya.

Beliau berkata peruntukan awal sebanyak RM24.1 juta dan peruntukan sebanyak RM10 juta pada tahun depan juga adalah mencukupi untuk membiayai program-program bagi menangani kempen anti minyak sawit. - Bernama

0 comments: