Followers

Monday, November 23, 2009

Malaysia bukan pusat pengedaran peralatan, teknologi nuklear

KUALA LUMPUR: Malaysia tidak pernah menjadi pusat pengedaran atau penghantaran peralatan dan teknologi nuklear ke Iran, kata Timbalan Menteri Luar, Senator A Kohilan Pillay, hari ini.

Beliau berkata walaupun terdapat beberapa kes rakyat dan syarikat dari negara ini yang didakwa melakukan kesalahan sedemikian di luar negara, iaitu Amerika Syarikat, kes itu adalah kes terpencil.

"Kes yang melibatkan tuduhan dan dakwaan ke atas dua syarikat dan dua individu dari Malaysia ini adalah kes yang terpencil dan ia tidak membuktikan bahawa Malaysia telah menjadi pusat bagi aktiviti sedemikian," katanya di Dewan Rakyat di sini.

Beliau menjawab soalan William Leong Jee Keen (PKR-Selayang) yang mahu Menteri Luar Negeri menyatakan dengan terperinci enam kes yang didakwa, disabitkan atau dihukum di Amerika Syarikat kerana menghantar peralatan dan teknologi tentera ke Iran yang membabitkan Malaysia dan alasan Malaysia menjadi pusat bagi aktiviti sedemikian.

Setakat ini, Kohilan berkata difahamkan bahawa perbicaraan mahkamah individu serta syarikat terbabit belum berlangsung dan kerajaan akan terus memantau perkembangan kes berkenaan.

Beliau berkata pada 11 September tahun lalu, Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat telah mengeluarkan satu indikmen ke atas lapan individu dan lapan entiti asing termasuk dua individu dan dua syarikat dari Malaysia.

Dua syarikat itu ialah Eco Biochem Sdn Bhd dan Vast Solution Sdn Bhd manakala dua individu terbabit pula adalah Brian Kaam, juga dikenali sebagai Kam Chee Mun, seorang warganegara Malaysia, dan Majid Seif, juga dikenali sebagai Mark Ong, seorang warganegara Iran yang menetap di Malaysia.

Kohilan Pillay berkata mereka dikenakan 13 tuduhan dan didakwa di Mahkamah Daerah Selatan Florida, Amerika Syarikat.

"Antara tuduhan berkenaan termasuk tuduhan konspirasi, melanggar peraturan-peraturan di bawah United States International Emergency Economic Powers Act of 1977 dan United States Iran Embargo Act of 1996 serta membuat keterangan palsu kepada agensi persekutuan Amerika Syarikat berkenaan pengeksportan barangan buatan Amerika Syarikat yang mempunyai dua kegunaan ke Iran," katanya.

Katanya maksud barangan dua kegunaan ialah barangan yang mempunyai aplikasi komersial, namun boleh juga digunakan untuk tujuan ketenteraan. - Bernama

0 comments: