Followers

Thursday, November 12, 2009

Susilo beri isyarat positif hubungan dua hala: Najib

PUTRAJAYA: Hasil lawatan dua hari Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono, ke Malaysia sangat bermakna dan memberi isyarat positif dalam hubungan dua hala serta hubungan antara rakyat kedua-dua negara.

Demikian kesimpulan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, mengenai lawatan itu, yang berakhir hari ini.

Najib berkata, dua mesej utama yang dapat disimpulkan ialah mewujudkan lebih banyak peluang bagi interaksi ekonomi dan membantu membuat lebih banyak rakan daripada kedua-dua negara.

"Kedua-dua pemimpin sepakat kedua-dua kerajaan beriltizam untuk terus memantapkan hubungan kedua-dua negara supaya tidak berlaku pasang surut tetapi kekal sebaik mungkin," katanya.

Najib berkata, mereka sedar walaupun berlaku beberapa masalah tetapi ia bersifat kecil dan berlaku dalam kelompok kecil sahaja dan ia tidak patut menutup kebaikan besar yang dilakukan oleh kedua-dua pemerintah.

Susilo pula berkata, beliau inginkan tali persahabatan dan persaudaraan kedua-dua bangsa yang memiliki akar budaya yang sama dapat dijaga dengan sebaik-baikya.

"Jika ada masalah, atasi cepat-cepat kerana tidak mahu kerana sedikit masalah boleh menjejaskan hubungan yang baik," katanya.

Beliau sedar tentunya masalah kecil akan timbul sekali-sekala antara kedua-dua negara disebabkan terdapat ramai rakyat Indonesia di Malaysia dan juga ramai rakyat Malaysia di Indonesia serta kedudukan negara jiran yang berdekatan antara satu sama lain.

"Indonesia tidak ada masalah dengan Somalia atau Afrika," katanya yang bermaksud sudah tentu keadaan itu berlaku disebabkan tidak ramai rakyat Indonesia di negara-negara tersebut, ditambah pula kedudukan negara-negara itu yang jauh.

Bagi meningkatkan kerjasama ekonomi kedua-dua negara, Susilo berkata kedua-dua negara perlu mencari peluang-peluang sejajar dengan peranan Asia termasuk Asia Tenggara, sebagai kuasa ekonomi global yang baru.

Katanya, lebih banyak usaha perlu dilakukan di kawasan pertumbuhan BIMP (Brunei-Indonesia-Malaysia-Filipina) dan IMT-GT (Segitiga Pertumbuhan Indonesia-Malaysia-Thailand).

Najib pula berharap lebih ramai pelabur Indonesia melabur di Malaysia serta pelabur kedua-dua negara boleh melabur di Indonesia yang mempunyai banyak kawasan dan tenaga kerja bagi menjamin jaminan bekalan makanan.

Malaysia, katanya, boleh menyalurkan lebihan tenaga ke Indonesia.

Kerjasama ekonomi itu juga boleh meliputi tindakan bersama memerangi kempen antiminyak sawit, promosi pelancongan dan produk halal.

Bagi mengeratkan hubungan rakyat kedua-dua negara, Najib berkata selain meneruskan hubungan antara pemimpin dan institusi sedia ada kedua-dua negara, hubungan antara media, institusi Parlimen, parti politik, badan bukan kerajaan dan belia antara kedua-dua negara perlu diwujudkan.

"Kita perlu wujudkan lebih banyak Friends of Malaysia in Indonesia and Friends of Indonesia in Malaysia.

"Begitu juga peranan Kumpulan Tokoh-tokoh Terkemuka kedua-dua negara perlu menginstitusikan kumpulan itu supaya cadangan mereka berbentuk lebih proaktif dan bukan bertindak apabila ada masalah sahaja," katanya.

Susilo juga senada dengan Najib dalam mengeratkan lagi hubungan rakyat kedua-dua negara.

Presiden itu berkata, hasil pemantauan kerajaannya mendapati layanan yang diterima pekerja Indonesia di negara ini daripada segi hak pekerja dan perlindungan sebagai bertambah baik dari tahun ke tahun.

Dalam lawatan itu, Susilo dan isterinya, Ani Yudhoyono, menghadap Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin, dan Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah, di Istana Negara, Kuala Lumpur semalam.

Susilo dan isterinya berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur di Sepang petang ini untuk ke Singapura bagi menghadiri Forum Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik. - Bernama

0 comments: