Followers

Monday, November 16, 2009

Risda akan dikembang ke Sabah

SEMPORNA: Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (Risda) akan mengembangkan aktivitinya ke Sabah bagi membantu pekebun kecil getah di negeri itu, kata Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

Shafie berkata, melalui langkah itu, penduduk yang memiliki tanah tetapi tidak cukup modal dan kemahiran dapat dibantu memajukan tanah mereka.

"Perkara ini sudahpun dipanjangkan kepada pihak kerajaan negeri malah saya telah pun menemui Datuk Yahya Husin (Timbalan Ketua Menteri yang juga Menteri Pertanian dan Industri Makanan Sabah) mengenainya," katanya kepada pemberita selepas menghadiri program bersama rakyat di sini hari ini.

Shafie berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai pengumuman Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman, pada mesyuarat Kabinet lalu yang mempelawa Risda mengembangkan aktivitinya di negeri itu.

Katanya, kehadiran Risda di Sabah cuma sebagai pelengkap kepada aktiviti Lembaga Industri Getah Sabah (LIGS) iaitu agensi kerajaan negeri berkaitan industri getah di Sabah.

"Pengembangan aktiviti Risda ke Sabah juga tidak akan menjejaskan bantuan tahunan kerajaan persekutuan kepada agensi kerajaan negeri berkenaan," katanya. - Bernama

0 comments: