Followers

Monday, November 16, 2009

Kerajaan selamat RM40 juta sebulan dengan Subur

JITRA: Kerajaan boleh menyelamatkan kira-kira RM40 juta sebulan melalui penggunaan sistem kupon di bawah program Subsidi Beras Untuk Rakyat (Subur) bulan depan.

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mohd Johari Baharom, berkata mekanisme penggunaan kupon ini dapat mencegah ketirisan berlaku yang bermula di kilang apabila beras Super Tempatan 15 peratus (ST15) ditukar menjadi ST10.

"Ketirisan ini bermakna matlamat kerajaan membantu golongan miskin tidak tercapai kerana cuma kira-kira 20 peratus sahaja yang mendapat beras ST15," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Terdahulu beliau merasmikan bangunan Pejabat Pembangunan Persekutuan Negeri Kedah bagi Parlimen Kubang Pasu/Padang Terap/Jerlun di Taman Mahsuri.

Mohd Johari yang juga pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Kedah berkata, perkara itu berlaku apabila beras ST15 ditukar "baju" menjadi ST10.

"Di sini dah untung 60 sen. Bila ditukar lagi baju menjadi ST5 untung menjadi lebih RM1 sekilogram. Ini antara punca beras ST15 tiada di pasaran. Sebab itu kerajaan memutuskan mekanisme kupon digunakan," katanya.

Mulai 1 Disember ini, lebih 200,000 keluarga di seluruh negara bakal menikmati Subur yang dilancarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, di Sabak Bernam, Selangor, baru-baru ini.

Melalui Subur golongan miskin, miskin tegar termasuk Orang Asli dan Bumiputera Sabah dan Sarawak mendapatkan baucar untuk ditukarkan bagi mendapatkan atau membeli beras terutamanya beras ST15.

Golongan miskin tegar akan mendapat baucar bernilai RM24 yang membolehkan mereka mendapat sekampit beras 10kg bernilai RM24 dan dengan tiga baucar bernilai RM24 diberi dalam sebulan, mereka akan mendapat 30kg beras secara percuma. - Bernama

0 comments: