Followers

Monday, November 16, 2009

Apec tegas untuk pulihkan ekonomi dunia: Najib

SINGAPURA: Datuk Seri Najib Tun Razak berkata Mesyuarat Pemimpin Ekonomi Asia Pasifik (AELM) telah melahirkan satu ketetapan yang tegas dan konkrit dalam usahanya untuk memulihkan ekonomi dunia.

Perdana Menteri berkata, pemimpin 21 ekonomi Asia Pasifik itu dengan tegas menolak sebarang langkah ke arah perlindungan perdagangan, dan mahukan rundingan Pusingan Doha dimuktamadkan menjelang akhir tahun depan.

Bercakap pada sidang media selepas menghadiri mesyuarat itu di sini, Najib berkata mereka juga bersetuju untuk menyelaraskan tindakan dalam usaha membangunkan ekonomi serantau supaya lebih mampan, inklusif dan seimbang.

Katanya, mereka juga mahu melihat rantau ini mempunyai pembangunan yang seimbang, terbuka, mempunyai jaringan keselamatan sosial, kemajuan dalam perusahaan kecil dan sederhana serta boleh dinikmati secara adil dan saksama oleh penduduk serantau.

"Turut disentuh dalam mesyuarat AELM itu ialah soal perubahan iklim kerana ia ada kaitan dengan malapetaka yang boleh berlaku pada bila-bila masa dan bagi menghadapinya semua ekonomi itu bersetuju untuk membantu dalam sebarang operasi bantuan bencana," katanya.

Mengenai usaha menyatukan ekonomi rantau ini, Najib berkata pemimpin Asia Pasifik akan meneruskan usaha untuk membawa ekonomi masing-masing ke arah itu.

Malah, katanya, sekarang pun sudah ada inisiatif oleh satu kumpulan baru dipanggil Perkongsian Trans Pasifik (TPP) yang hendak meluaskan lagi kawasan perdagangan bebas.

TPP adalah satu kerjasama antara Brunei, Singapura, Chile serta New Zealand dan mula mendapat minat Amerika Syarikat, Australia, Peru dan Vietnam.

Perdana Menteri berkata, disebabkan semakin banyak kumpulan serupa itu seperti Asean, Asean+3, Asean+6 dan kini TPP, maka usaha hendaklah dilakukan bagi menyelaraskan peranan mereka ke arah satu matlamat utama meluaskan kawasan perdagangan bebas.

Mesyuarat santai itu yang berlangsung sejak semalam dipengerusikan oleh Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong. - Bernama

0 comments: