Followers

Monday, November 16, 2009

Iran kutuk usaha AS rampas masjid

TEHRAN: Iran hari ini mengutuk tindakan Amerika Syarikat untuk merampas empat masjid dan sebuah bangunan pencakar langit di New York daripada badan amal Islam yang disyaki mempunyai kaitan dengan negara itu.

Speaker Parliamen Iran, Ali Larijani, berkata tindakan itu menunjukkan slogan Presiden Barack Obama untuk berubah adalah pembohongan dan beliau tiada bezanya dengan bekas Presiden, George W Bush.

“Pelanjutan kekangan terhadap Iran untuk setahun lagi oleh Presiden Amerika dan pembekuan akaun dan aset Yayasan Alavi di Amerika amat memalukan.

"Selepas setahun dengan ucapan dan slogan yang kosong, sikap dan tindak tanduk presiden ini tiada bezanya dengan presiden lalu," katanya kepada Parlimen Iran.

Dalam apa yang mungkin menjadi rampasan terbesar antikeaganasan dalam sejarah AS, pendakwaraya mengemukakan aduan awam di mahkamah persekutuan terhadap Yayasan Alavi untuk merampas aset bernilai lebih AS$500 juta.

Aset itu termasuk akaun bank, pusat Islam yang terdiri daripada sekolah dan masjid di New York, Maryland, California dan Houston; lebih 100 ekar tanah di Virginia; dan menara pejabat 36 tingkat di Manhattan. - AP

0 comments: