Followers

Sunday, November 8, 2009

Novel Tak Bertajuk (Part III)

Musim cuti sekolah bermula, cikgu subjek telah memberikan kerja rumah kepada pelajarnya. “Masa cutiku, apa ku nak ku isikan masa terluang ni?” bisikan hatiku. Ku membuat segala kerja rumah yang diberikan. Setelah ku siapkan homework satu daripada kerja rumah yang diberikan. Ku membuat selama tiga jam saja. Ku menghantar mesej kat handphone Norlily.

“Hai, U apa khabar? U dah does U homework? Petang nanti senang kah? Kalau senang, kita jumpa kat taman nanti.” mesejku kepada Norlily. Semasa Norlily membuat kerja rumahnya yang susah tu, dia memdapat satu mesej dari Fiq. Lalu Norlily membalas mesej tersebut. “I tak senang lah petang ini. Bap banyak kerja nak buat ini.” mesej Norlily. “Ohh. Ada tak masa kah, kalau ada U jumpa I kat bawah,” mesejku.

Dia membalas balik dan memberitahu bahawa dia ada masa berjumpa padaku petang ini. Sebelum Norlily turun ke bawah, ku mula berjoging sekitar taman. Setelah satu pusingan, ku melihat dia telah menunggu ku kat bawah. Ku menghampirinya.

“Sorry lah!” kataku.
“Eh, Fiq! Napa U lambat ini?” kata Norlily.
“Oh! Sorry lah. (Kelihatan kepenatan)Tadi I…. Tadi I pergi joging bah.” kataku.
“Tak apalah. Apa yang nak kita buat? Atau ada apa-apa ini?” kata Norlily.
“Tak ada apa-apa pun.” kataku.
“Habis apa panggil I ini,” kata Norlily.
“Pasal… (kataku yang terputus)” kataku.
“Pasal apa? Pasal kita kah? Kalau itu, I dah tahu.” kata Norlily.
“Eya. Oh. Tapi….ARGH!!!” kataku.
“U tak apa-apa kah? U ada sakitkah? Jangan wat I risau.” kata Norlily.
“Tak. Cuma I nak rehat sekejap saja.” kataku.
“Ah! Tak mungkin.” kataku lagi.
“Apa yang tak mungkin? Da… Darah. (kata yang terputus-putus)” kata Norlily.
“Kat… Kat mana?” kataku.
“U tak apa-apa kah?” Katanya.
“Tak apa-apa bah. Sihatlah pas makan ubat. (senyum sinis)” kataku.
“Yalah itu. Kalau sakit padan muka!” katanya.
“Kalau I sakit macam mana? U nak tolong I, tak payahlah. (marah)” kataku.
“Jangan begitu. Sorry lah! Jangan lah U marah I pasal tadi.” kata Norlily.

Setelah masalah ini berlarutan barulah Fiq dan Norlily berdamai tentang pasal tersebut. Tapi hanya satu yang belum selesaikan.

“Sudahlah. Bosan nak selesaikan masalah kalau begini.” kataku.
“Betul juga itu, Fiq. Bosan juga. Eh! U apa nak cakap tadi? “kata Norlily.
“Pasal itu kah. Lupakan saja lah.” kataku.
“Tapi…I nak tahu perkara itu” kata Norlily.
“Cuma I tak nak U tahu, tapi… lupakan saja” kataku.
“Kita pergi ke rumah U, leh tak? Kita buat homework sama U.” kataku lagi.
“Boleh tapi….” kata Norlily.

Setelah berbual dengan Norlily, ku membuat satu cadangan untuk belajar bersama-sama. Ku cadangkan belajar bersamanya pada hari isnin hingga khamis, setiap petang. Norlily setuju dengan cadangan ku, tapi tempat belum diputuskan. Tambahan ku cadangkan kat rumah Norlily. Ku dan Norlily berjalan-jalan di sekitar taman Sandakan yang berhampiran. Semasa berjalan bersama dengan, tak ku sangkah Norlily senyap-senyap pegang tanganku. Tapi ku biarkan dan tak acuh gelagatnya.

Konyong-konyong, Siti dan Jo menepuk bahu kami berdua. Ku dan Norlily terpingga-pingga apabila Jo dan Siti memastikan sesuatu kat kami. Jo menanya kat ku yang mereka nampak ku dan Norlily berpegangan tangan. Ku kata tak ada apa-apa pun. Kami berjalan-jalan bersama kat situ. Sudah 30 minit kami kat situ, dah tiba kami pulang ke rumah. Jo dan Siti pulang bersama ke rumah berdepanan dengan taman. Ku dan Norlily pulang ke rumahnya sebab hal tertentu.

Norlily hanya senyum sinis kepada Jo dan Siti. Ku hanya melihat gelagat Norlily. Ku dan Norlily meneruskan perjalanan kami ke rumahnya. Semasa kat simpang, ku terlihat Jil yang sedang memperhatikan kami berdua dari jauh. Ku hanya melihat gelagat Jil semasa ku hantar Norlily balik.

“Norlily, nanti malam kita call atau mesej kat U?” kataku.
“Tak bolehlah. Tak apalah. Tapi nanti I call atau mesej kat U,” kata Norlily.
“Ok. Bye. I love U.” kataku.
“Bye. I love U to.” kata Norlily.

Ku pulang ke rumah mengikut jalan shortcut. Ku berpura-pura telah melalui tersebut dan Jil pun mengekori ku dari belakang. Dia tak berperasan yang ku telah bersembunyi di tempat itu. Ku menepuk belakangnya. Dia tersungkur jatuh apabila terperanjat ku berada dibelakangnya. Jil mengata bahawa dia nampak ku dan Norlily berpegang tangan dan menghantar Norlily pulang. Ku kata tak ada apa-apa pun. Setelah berbual-bual sehingga kat rumahku.

Selepas seminggu cuti sekolah, ku dan Norlily kembali sekolah. Ku terparak Norlily dan Siti sedang berjalan ke sekolah. Ku memanggil Norlily dan Siti dan mereka menunggu ku. Setelah mereka menunggu ku, Siti beredar terlebih dulu ke sekolah. Tinggal ku dan Norlily berjalan ke sekolah sambil berbual-bual kosong. Setelah sampai kat sekolah, Jil memerhatikan kami dari jauh. Ku dan Norlily buat tak tahu apabila ditanya oleh Jil. Jo mendekati kami.

“Hai, Fiq, Jil, Norlily.” kata Jo.
“Hai.” kata kami.
“Norlily, petang U free kah?” kataku.
“Petang ni. Free kot. Tengoklah dulu.” kata Norlily.
“Ok.” kataku.

Selepas waktu persekolahan, ku melihat Norlily menunggu ku kat kantin. Ku pergi ke arahnya. Norlily melihat ku pergi ke arahnya. Kami balik sama-sama. Kami berjalan ke rumah Norlily untuk meminjam buku teks Matematik. Setelah meminjam buku, ku bergegas pulang ke rumah. Ku buat kerja rumah yang diberikan dan membuat latih tubi subjek tersebut. “Hai sayang. Petang ini free kah? I nak jumpa U kat taman.” mesejku.

“Petang ini. Free kot. Ok.” katanya.
“Pukul berapa?” katanya lagi.
“Emm. Pukul 4.30 petang ini, boleh kah?” kataku.
“Boleh tapi… (Katanya terputus)” katanya.
“Tapi apa?” kataku.
“Tak ada apa-apa bah.” katanya.

Norlily pun mematikan taliannya. Ketika itu, ku masih membuat ulangkaji subjek. Sebenarnya ku malas nak angkat handphone ku bab balik-balik ada yang miss call. Ku telah silentkan suara handphone ku. Setelah ku mengulang kaji, ku terbatuk berulang kali. Darah ku keluar sedikit di luar mulutku dan beberapa titik kat helai kertas yang ku karangi.

Ku melap darahku dengan sapu tangan. Konyong-konyong, Norlily menghantar mesej kepadaku. Ku membaca mesejnya, “Petang ini free kot. I nak jumpa U kat bawa rumah. Leh tak?” Lalu ku membalas, “Leh bah saying.” Hai! Boring juga hari ini. Ku pergi ke bawah lalu onkan komputer. Setelah itu, pergi ke internet untuk check in emelku. Apabila ku membuka emelku, terdapat beberapa mesej yang belum ku baca ataupun belum ku balas.

Semua mesej yang ku terima merupakan mesej dari kawan-kawan ku. Lebih-lebih lagi dari kawan baru. Konyong-konyong handphoneku berbunyi. Ku bergegas mengambilnya. Ku melihat number yang menghantar mesej kat skrin handphoneku. Ku membawa handphoneku ke bawah dan ku meneruskan membuka mesej kat emelku. Terkonyong-konyong, satu mesej ku terima. Lalu ku membalasnya.

“Hello. Ni sapa?” kataku.
“Hello. Ini aku lah, Jil.” kata Jil.
“Oh. Jil? Jil kawan Norlily ke?” kataku.
“Kawan Norlily. Fiq, kau wat apa tu?” katanya.
“Oh. Tak wat apa-apa pun. Cuma check in email saja.” kataku.
“Oh. Apa email kau? Leh ku minta.” katanya.
“Ada ku nak sent kat kau.” katanya lagi.
“Emelku? Kenapa?” kataku.
“Tak adalah. Bagi lah saja.” katanya.
“Ok lah. Jangan bagi sapa-sapa. Mr.khai_irwan@yahoo.com.my.” kataku
“Ok,” katanya.
“Bye.” kataku.
“Bye.” katanya.

Ku memeriksa kreditku. Alangkah ku terkejut kreditku tinggal RM4.50 saja. Ohyakan ku ada balas Norlily pula. Ku terus memeriksa emelku kat yahoo dan friendster. Ku sign in friendster, ku melihat ramai kawan dan group ku pun ramai yang join. Setelah ku memeriksanya, ku membuat ulangkaji selama dua jam. Barulah ku berehat. Ku penat lalu tertidur. Telah dua jam ku tertidur, barulah ku terjaga. Ku makan malam dan terus ulangkaji.

Handphoneku berbunyi-bunyi. Ku bergegas mengambil handphoneku. Ku melihat pada skrin, ku terkejut pabila ku melihat nombor yang tak ku kenali. Ku membiarkan saja. Ku menghantar mesej kepada Norlily. Sementara ku menunggu balasnya, ku membuat ulangkaji sedikit dan menusun buku mengikut jadual waktu.

Terkonyong-konyong, Norlily membalas, “Apa hal, Fiq? Kenapa mesej yang U hantar itu kat I? Jangan kacau, I nak tidur ini. Good night.” Lalu ku membalas mesejnya, “Emm… Good night. I love U.” “Sorry lah sayang. Tadi petang I tertidur tau. Please sorry!” mesejku. “Tak apa lah. I pun tak jadi pun. Me too.” mesejnya.

Seperti acapnya. Ku dan Norlily pergi ke sekolah bersama-sama. Tapi hari ini lain dari biasanya. Seperti acapnya ku dan Norlily pulang bersendirian pada hari tertentu. Hari ini ku mengulang kaji. Setelah ku mengulang kaji, ku menghantar mesej kepada Norlily. “U free kah petang ini? Sayang! Rindu tau kat U. Macam nak dengar suara U tau.” mesejku. “Petang ini free kot. Napa? Nak dengan suara I. call lah I.” mesejnya. “Petang ini pukul berapa? Kita jumpa kat taman nanti,” mesejnya lagi.

Sebelum masa itu, ku berjoging di sekitar taman sebanyak dua kali. Ku melihat Norlily sedang menunggu ku. Sebaiknya tiba kat situ, ku terkejut pabila seorang lelaki yang tak ku kenali. Ku menghampiri mereka berdua.

“Lily, sapa dia itu? (Marah)” kataku.
“Dia… Kawan I masa sekolah lama time I Form 2.” kata Norlily.
“Oh… Kawan saja. I ingatkan…” kataku.
“Sapa dia, Norlily? Kawan kah atau lebih dari itu.” kata Ibel.
“Dia, Fiq, lebih dari sekadar kawan.” kata Norlily.
“Oh, I see. Lily, dia cemburu kah?” kata Ibel.
“Sapa? Ku kah? (marah)” kataku.
“Sapa lagi kalau kau, Fiq. Tenanglah, Fiq.” kata Norlily.
“Ok. Ok. Kau sapa nama? Boleh tak kita berdua saja. Lily, u naik dulu.” kataku.
“Nama ku Ibel. Boleh tapi apa nak dibual.” kata Ibel.
“Ah… Oh ya! Pasal Norlily lah.” kataku.

* Sambung..

0 comments: