Followers

Wednesday, October 14, 2009

Wanita perlu setaraf kepimpinan arus perdana: Shahrizat

Oleh Wan Hazmir Bakar

KUALA LUMPUR: Pergerakan Wanita Umno mahu kepimpinan di peringkat tertinggi Umno mencerminkan keahlian dalam parti dengan pemimpin wanita diberi peranan sebagai pemimpin arus perdana Umno, bukannya sekadar mewakili sayap parti.

Ketuanya, Senator Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, berkata pada masa ini bilangan ahli wanita dalam Umno, termasuk Puteri Umno, adalah seramai 1.68 juta orang atau 48.3 peratus daripada keseluruhan ahli parti tetapi bilangan wanita yang menduduki Majlis Tertinggi (MT) hanya enam orang atau 11.8 peratus.

"Begitu juga di peringkat negeri, bahagian dan cawangan di mana perwakilan wanita masih kecil iaitu sekadar 'mewakili Wanita Umno', bukannya 'mewakili Umno'.

"Pemimpin wanita seharusnya diberi peranan sebagai pemimpin arus perdana Umno, bukannya mewakili sayap tertentu," katanya ketika menyampaikan ucapan dasar pada Perhimpunan Agung Wanita Umno di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) sebentar tadi.

Sharizat berkata, bilangan kaum wanita pada tahap sekurang-kurangnya 30 peratus dalam kalangan pembuat keputusan penting kerana kewujudan 'siling kaca' menyebabkan wanita yang berpotensi dan berkelayakan tidak dapat memegang jawatan berkenaan.

Katanya, isu keseimbangan kerjaya dan keluarga menjejaskan peluang wanita untuk berjaya dalam kerjaya kerana wanita masih dianggap penjaga keluarga utama manakala kurangnya penonjolan wanita di tempat kerja walaupun mereka telah berjaya memberi sumbangan kepada organisasi.

"Pengaruh persekitaran yang membentuk peranan gender juga telah menyebabkan wanita kurang berkeyakinan untuk memegang jawatan yang penting walaupun berleayakan untuk berada di peringkat pembuat keputusan," katanya.

Namun, Shahrizat yakin keadaan itu dalam Umno akan berubah jika cadangan pindaan perlembagaan parti diterima dan pemimpin wanita akan diarusperdana dan diinstitusikan di peringkat cawangan, bahagian dan MT.

Katanya, kalau dulu hanya 280 perwakilan wanita diberi peluang untuk memilih pucuk pemimpin, pindaan itu akan memberi sekurang-kurangnya 22,500 perwakilan wanita dari peringkat cawangan, bahagian dan MT kuasa memilih.

"Walaupun tidak semua cadangan yang dikemukakan diterima, namun Wanita Umno tetap positif kerana ia membuka lembaran dan era baru dalam kepimpinan wanita dalam partis siasah utama negara," katanya.

0 comments: