Followers

Wednesday, October 14, 2009

Puteri bukan sekadar perayu undi: Rosnah

KUALA LUMPUR: Pergerakan Puteri Umno mahu sayap itu diangkat sebagai pengukuh dan penyokong kepada Umno, bukan sekadar untuk berkempen dan merayu undi ketika pilihan raya.

Ketuanya, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin, berkata Puteri Umno juga ada perjuangan bagi memartabatkan agama, bangsa dan negara, bukan pesaing kepada sayap lain.

Dalam ucapan sulung sebagai Ketua Puteri pada Perhimpunan Agung pergerakan itu, beliau berkata pergerakan itu juga mahu bergerak seiring dengan dua sayap lain iaitu Pergerakan Wanita dan Pemuda.

"Jika mereka (Wanita dan Pemuda) menjadi sayap, kita juga mesti terbang dengan sayap itu. Jika mereka menjadi tulang belakang, biarlah kita kekal menjadi tulang rusuk yang menjadi rasuk yang mengukuh.

"Rasuk pada tiang seri sebuah rumah yang kukuh berdiri tanpa sebatang pun kaku," katanya ketika menyampaikan ucapan dasar bertajuk "Menggarap 1Perjuangan, Mengukuh Puteri, Menjulang Parti."

Rosnah berkata, ahli pergerakan itu yang dikategorikan sebagai golongan muda, cantik, pandai, bergaya dan berpendidikan tinggi mesti peka kepada tuntutan semasa.

Katanya, ahli Puteri perlu sentiasa memikirkan perihal bangsa dan agama apabila kedudukan Umno yang semakin tidak selesa berikutan ungkitan demi ungkitan membabitkan perkara yang sudah pun dipersetujui perlembagaan.

Rosnah turut menggemukakan cadangan pindaan perlembagaan, mengumumkan kempen keahlian, membangkitkan isu pendidikan, kemiskinan bandar, ekonomi Melayu, bahasa, kerjaya, agama, kesihatan, 1Malaysia dan Portal Puteri Umno Malaysia.

0 comments: