Followers

Thursday, October 8, 2009

Malaysia perlu lebih ramai saintis, penyelidik: TPM

KUALA LUMPUR: Malaysia benar-benar memerlukan lebih ramai saintis, penyelidik, inovator dan pelopor dalam sains dan teknologi, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri berkata, sasaran di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan ialah untuk mempunyai 60 penyelidik, saintis dan jurutera bagi setiap 60,000 tenaga kerja tetapi pada hari ini negara hanya dapat mencapai 18 peratus daripada bilangan yang diperlukan.

"Kita bersedia melakukan apa saja bagi menangani kekurangan mereka yang berbakat dalam saintifik, kerana kunci bagi ekonomi yang dinamik dan bertenaga ialah berkaliber tinggi, aktif dan modal insan yang berasaskan prestasi," katanya semasa berucap merasmikan Persidangan dan Ekspo Antarabangsa Ciptaan Institusi Pengajian Tinggi 2009 (PECIPTA 2009) di sini hari ini.

Bagaimanapun, Muhyiddin berkata peningkatan dorongan terhadap penyelidikan, pembangunan dan komersialisasi di universiti adalah langkah yang positif dan menggalakkan.

Katanya, ia selaras dengan agenda kerajaan bagi memacu negara untuk menjadi sebuah negara maju pada 2020 melalui proses transformasi modal insan bagi melahirkan mereka yang berpendidikan dan inovator dan usahawan yang memahami, pada masa depan.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran menegaskan adalah menjadi hasrat kerajaan menggalakkan kerjasama antara industri dan universiti supaya dapat sama-sama menyumbang dalam perkongsian mantap universiti-industri yang akan mengubah pasaran menjadi syurga peluang perniagaan dengan penemuan yang inovatif dan pengurusan sumber yang mampan.

0 comments: