Followers

Friday, October 2, 2009

Lebih 300 pelajar Malaysia dibawa pulang

SUBANG: Usaha membawa pulang pelajar Malaysia yang terkandas di Padang, Indonesia, akibat gempa bumi dua hari lalu selesai pagi tadi apabila 323 mereka terbabit selamat kembali ke tanah air dengan menaiki pesawat Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

Kumpulan pertama 182 pelajar tiba di Pangkalan TUDM Subang pada jam 5.05 pagi manakala kumpulan terakhir seramai 23 pelajar tiba pada 8.30 pagi ini.

Mereka dibawa pulang dengan empat pesawat pengangkut TUDM yang tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Minangkabau tengah malam tadi.

Turut dibawa pulang ialah beberapa rakyat Malaysia yang terkandas semasa berada di sana untuk urusan perniagaan dan peribadi.

Kepulangan pelajar terbabit, termasuk seorang pelajar wanita yang cedera, disambut oleh keluarga masing-masing serta Timbalan Menteri Luar, A Kohilan Pillay, dan Ketua Pengarah Kementerian Pengajian Tinggi, Datuk Radin Umar.

Pelajar berkenaan yang hanya dikenali sebagai Fernisha, pelajar perubatan tahun dua Universitas Andalas, yang cedera tulang belakang akibat dihempap runtuhan batu, kini dirawat di Hospital Kuala Lumpur (HKL).

Ketua pelajar Malaysia di universiti berkenaan yang hanya dikenali sebagai Martaza, cedera ringan dan tidak memerlukan rawatan hospital.

Kumpulan pelajar terbabit kelihatan masih trauma bercampur lega kerana menjejakkan kaki di tanah air selepas mengalami detik cemas gempa bumi berukuran 7.6 pada skala Richter itu yang setakat ini mengorbankan 770 orang.

Sejak awal semalam, kerajaan telah mengarahkan TUDM bersiap sedia untuk operasi membawa pulang pelajar dan rakyat Malaysia yang terkandas di sana kerana gempa bumi tersebut telah mengakibatkan bencana buruk terhadap nyawa dan harta benda.

Setakat ini, tiada laporan mengenai kemalangan jiwa membabitkan rakyat Malaysia. - Bernama

0 comments: