Followers

Friday, October 2, 2009

Iran setuju hantar stok uranium ke Rusia: AS

WASHINGTON: Iran bersetuju pada dasarnya untuk menghantar sebahagian besar stok uranium yang dipertingkatkan ke Rusia di mana ia akan dijadikan bahan api untuk reaktor kecil yang menghasilkan isotop perubatan, kata pegawai Amerika Syarikat (AS).

Persetujuan itu dicapai selepas rundingan selama tujuh setengah jam di antara Iran dan kuasa dunia di luar Geneva di mana Tehran turut bersetuju memberi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) akses kepada kilang baru pemeringkatan uraniumnya berhampiran Qom

Pertemuan di sebuah vila Switzeland itu membabitkan rundingan terus peringkat tinggi antara AS dan Iran dalam tempoh tiga dekat itu.

Di bawah pelan awal itu, Iran akan menghantar sebahagian besar stok uranium yang dipertingkatkan sedikit (LEU), iaitu pada kadar 3.5 peratus, ke Rusia di mana ia akan dipertingkatkan lagi kepada ketulenan 19.75 peratus, tetapi masih jauh di bawah gred senjata.

Ahli teknik Perancis kemudian akan menggunakan bahan itu untuk menghasilkan rod bahan api yang akan dikembalikan ke Iran untuk kegunaan rektor. - AFP

0 comments: