Followers

Tuesday, October 13, 2009

Amanat presiden suntik semangat baru ke arah transformasi

KUALA LUMPUR: Pemimpin pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri Umno hari ini menyifatkan taklimat presiden parti, Datuk Seri Najib Razak kepada perwakilan perhimpunan agung parti kali ini, sebagai penyuntik semangat dalam menuju era transformasi.

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin, berkata Najib meminta supaya ahli parti melakukan perubahan daripada segi sikap dan budaya kerja, selain menyokong pindaan perlembagaan parti itu yang akan diadakan Khamis ini.

"Yang lebih penting lagi, kita bawa perubahan tersebut kepada diri kita sendiri, ahli dan pemimpin Umno, supaya pindaan perlembagaan itu dilengkapi dengan satu perubahan sikap dan budaya kalau kita hendak lihat kepada transformasi total dalam Umno," katanya selepas menghadiri majlis taklimat presiden parti sempena Perhimpunan Agung Umno 2009 di sini, hari ini.

Khairy berkata, Perdana Menteri juga turut menggesa parti mengekalkan momentumnya selepas kejayaan mengekalkan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang, Ahad lalu.

Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil pula berkata, pergerakan amat gembira apabila Najib memberi pengiktirafan terhadap sumbangan Wanita dalam parti.

"Sudah tiba masanya untuk Wanita kini diarusperdanakan dalam Umno induk, selama ini memang prestasi kita baik dalam sayap, tetapi masanya telah tiba untuk lebih ramai Wanita yang berkelayakan diberi tempat di Umno induk sebab saya hendak tengok satu hari nanti akan ada pemimpin tertinggi di kalangan Wanita," katanya.

Selain itu, Shahrizat berkata, Najib juga meminta supaya semua ahli perwakilan memberi sokongan terhadap pindaan yang akan dibuat khususnya yang berkaitan dengan pelantikan Wanita di dalam parti.

Ketua Puteri Umno, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin, menyifatkan amanat yang disampaikan oleh presiden parti itu melambangkan kematangan beliau serta pegangan Najib untuk menentukan hala tuju parti dengan lebih jelas daripada segi minda dan gerak kerja.

"Melalui transformasi ini menentukan survival parti pada pilihan raya akan datang dan menekankan sokongan rakyat kepada kepimpinan Barisan Nasional (BN)," katanya.

Rosnah berkata, apa yang menjadi perhatian pergerakan Puteri adalah mengenai transformasi parti di mana ianya akan memberi ruang kepada lebih ramai golongan muda untuk turut memilih kepimpinan.

"Kita juga akan mewarisi dan menjadi sebahagian daripada kepimpinan Wanita, seperti yang digambarkan oleh Presiden. Jadi, kita berharap pindaan ini akan mendapat sokongan sepenuhnya daripada perwakilan yang ada nanti," katanya. - Bernama

0 comments: