Followers

Tuesday, October 13, 2009

Bajet 2010 alami defisit lebih besar

KUALA LUMPUR: Bajet 2010 dijangka mengalami defisit yang lebih besar daripada 7.6 peratus keluaran dalam negara kasar (KDNK) yang diunjurkan oleh kerajaan, kata Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER).

Pengarah eksekutifnya, Prof Emeritus Datuk Dr Mohammed Ariff Abdul Kareem, berkata defisit itu berkemungkinan melebihi unjuran kerana "Saya percaya pungutan cukai tahun ini tidak akan mencapai sasaran kerajaan."

"Jika pungutan cukai lebih rendah daripada yang dijangkakan, perbelanjaan akan meningkat.

"Jadi kemungkinannya ialah kita akan mengalami defisit yang lebih besar daripada 7.6 peratus yang diharapkan oleh kerajaan," katanya dalam satu wawancara.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, akan membentangkan bajet di Parlimen pada 23 Oktober ini.

Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Ahmad Hanadzlah, dipetik sebagai berkata hari ini bahawa bajet berkemungkinan lebih kecil kerana kerajaan sedang mengkaji dengan serius untuk mengurangkan perbelanjaan kendalian bagi tahun depan.

Mohamed Ariff berkata sejak Merdeka 52 tahun lalu, Malaysia mengalami defisit selama 46 tahun.

"Kita hanya mengalami lebihan dalam enam tahun. Kita kurang disiplin fiskal kerana kita tidak benar-benar serius mencuba untuk mengimbangi akaun kita walaupun pada tahun-tahun yang menyaksikan ekonomi stabil.

"Kekurangan disiplin ini sebenarnya menyempitkan ruang kita bagi inisiatif rangsangan fiskal yang serius.

"Di sinilah kita perlu berhati-hati," katanya.

Bagaimanapun, katanya, meskipun kerajaan mengalami defisit belanjawan dalam 46 tahun, namun ia menguruskannya dengan baik, kecuali pada awal 1980-an.

"Pada awal 1980-an, defisit belanjawan meningkat kepada kira-kira 16 peratus KDNK, yang benar-benar besar dan secara keseluruhannya dibiayai melalui pinjaman luar negara.

"Ini saya rasa menyebabkan krisis pada 1985 dan 1986. Kerajaan telah mendapat pengajaran yang penting daripada krisis itu," katanya. - Bernama

0 comments: