Followers

Tuesday, October 13, 2009

Projek Sayang Wanita Umno tampilkan imej baru: Najib

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata Projek Sayang, projek terbaru Wanita Umno yang membabitkan program kebajikan, kesukarelawan dan kemasyarakatan dapat menampilkan imej baru untuk pergerakan itu dan kepada Barisan Nasional (BN) secara keseluruhan.

"Harap semua bahagian dan parti-parti komponen BN akan melaksanakan aktiviti Skuad Sayang ini dengan penuh semangat sebagai satu lagi program baru yang boleh tingkatkan kepercayaan rakyat kepada kerajaan BN," katanya selepas menghadiri pelancaran projek itu serta majlis rumah terbuka Aidilfitri pergerakan itu di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, hari ini.

Pelancaran projek itu disempurnakan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Dalam ucapannya, Rosmah berkata, dengan Projek Sayang melalui penubuhan ''Skuad Sayang'' dan ''Stor Sayang'' ia bukan sahaja mampu mengatasi masalah orang ramai malah ia dapat mendekatkan dan mengeratkan lagi hubungan antara rakyat dengan pemimpin.

"Projek itu juga akan dapat menambat hati rakyat supaya terus kekal menyokong parti Umno," katanya.

Rosmah berkata, usaha itu juga tidak seharusnya menumpukan kepada sesuatu kaum atau kumpulan saja kerana ia perlu digembleng dengan mendekati setiap golongan masyarakat tanpa mengira bangsa.

"Diharapkan projek ini dilaksanakan dengan penuh perasaan kasih dan sayang supaya impaknya dapat dirasai dengan lebih mendalam oleh semua rakyat," katanya.

Sementara itu, Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, berkata projek itu diharapkan dapat mendekatkan ahli pergerakan itu terus kepada masyarakat tanpa perlu membabitkan peruntukan besar.

"Program itu merupakan satu program yang lebih tersusun dan mudah bagi lebih kurang 1.3 juta ahli untuk berbakti kepada masyarakat," katanya.

"Tidak ada peruntukan khusus untuk projek ini tetapi apa yang perlu ialah "to give heart" kepada mereka yang memerlukan seperti turun melawat ke hospital terutama sekali kepada pesakit yang ditempatkan di wad kelas ketiga," katanya.

Beliau berkata, kerajaan menerusi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sudah membelanjakan RM457 juta bagi menjaga kebajikan masyarakat di negara ini, "tetapi menerusi projek sayang ini kita bergerak secara kecil-kecilan."

"Kita bekerja di hospital-hospital, surau, kerja-kerja kahwin dan kerja kemasyarakatan lain yang ringkas bagi mengembalikan semangat kebajikan di kalangan ahli Wanita," katanya.

Shahrizat berkata, perkara utama yang ditekankan bukanlah kepada wang ringgit tetapi lebih kepada masa yang diluangkan bersama masyarakat.

Beliau berkata, sehingga ke hari ini, seramai 800 ahli sudah mendaftar di bawah Skuad Sayang yang berada di seluruh negara, dan Stor Sayang juga akan diadakan di setiap negeri bagi menempatkan bekalan keperluan yang akan digunakan semasa bencana.

Projek ini akan dijalankan oleh Pergerakan Wanita Umno terlebih dahulu sebelum diperkenalkan kepada Wanita Barisan Nasional (BN), katanya.

Hadir sama, Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin; Ketua Pergerakan Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin dan Ketua Pergerakan Puteri Umno, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin. - Bernama

0 comments: