Followers

Thursday, August 27, 2009

Timur: Lancar program penerangan H1N1

KUANTAN: Penularan wabak Influenza A (H1N1) kini dilaporkan pada tahap membimbangkan tetapi masih ramai warga bandar ini masih enggan mengamalkan langkah pencegahan seperti yang disarankan kerajaan.

Menyedari hakikat itu maka beberapa badan bukan kerajaan (NGO) di daerah ini bergabung melancarkan Program Penerangan Kesedaran H1N1 di pusat beli belah Kuantan Parade, di sini, kelmarin.

Antara NGO itu ialah Kelab Program Sihat Tanpa Aids (Prostar), Kelab Nismo, Kelab Tripple K, Kelab Tomoi Bukit Kuantan, Persatuan Bulan Sabit daerah ini.

Seramai 160 ahli sukarelawan NGO berkenaan mengedarkan 1,500 topeng muka serta 2,000 risalah dan 250 kemeja-t mengenai wabak H1N1 kepada pengunjung pusat beli belah itu.

Seorang ahli sukarelawan itu, Mohd Rosmi Mohamad, 33 berkata, langkah menganjurkan program itu dilaksanakan selepas pihak NGO negeri ini menyedari kurangnya tahap kesedaran di kalangan orang ramai terhadap bahaya H1N1.

"Masih ramai warga bandar ini tidak menggunakan topeng penutup muka ketika berada di tempat awam yang sesak termasuk di bazar Ramadan dan pusat beli belah," katanya.

Beliau yang juga Setiausaha Kerja Kelab Prostar itu berkata, program berkenaan dilakukan bagi memberi lebih pendedahan kepada orang ramai mengenai langkah pencegahan H1N1 serta kaedah untuk mengurangkan risiko dijangkiti.

Sementara itu, seorang pengunjung pusat beli belah itu, Shalmisyam Shahudin, 31, yang turut menyertai program itu bersama anaknya Shahira Amran, 3, berkata, program itu sememangnya memberi manfaat kepada orang ramai.

"Mungkin masih ramai masyarakat yang tidak mengetahui sepenuhnya kaedah dan cara pencegahan diri daripada dijangkiti wabak itu dengan adanya program ini ia juga memberi kesan dalam usaha untuk mencegah penularan wabak itu,

"Namun, saya akan memastikan anak dan ahli keluarga sentiasa selamat daripada dijangkiti wabak termasuk mengenakan topeng muka setiap masa untuk keluar dari rumah dan mencuci tangan apabila pulang ke rumah," katanya yang juga seorang suri rumah.

Zulkifli Senek, 29, pula berkata kaedah pencegahan dan bahaya jangkitan wabak H1N1 yang diterangkan dalam program bergerak itu mudah difahami serta dilihat memberi kesan kepada orang ramai

"Kaedah yang digunakan mereka sama seperti seorang jurujual yang sedang mempromosikan sesuatu produk jualan langsung di pusat beli belah kaedah itu bagi saya memberi kesan positif serta mampu menarik perhatian orang ramai.

"Tindakan yang dilaksanakan itu tepat pada masanya kerana ketika ini orang ramai sememangnya sibuk dengan urusan harian termasuk membuat persiapan menyambut Aidilfitri di pusat beli belah dan mudah terdedah dengan risiko dijangkiti penyakit berkenaan," katanya.

Program berkenaan dirasmikan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sungai Lembing, Datuk Md Sohaimi Mohamed Shah, dan dalam ucapannya, beliau menegaskan supaya orang ramai lebih serius bekerjasama untuk membanteras penularan wabak H1N1.

"Kesedaran masyarakat di negeri ini perlu dipertingkatkan dan program penerangan seperti ini perlu dilakukan secara berterusan," katanya dalam ucapan ketika majlis perasmian itu.

0 comments: