Followers

Thursday, August 27, 2009

Sabah & Sarawak: 100 peserta PPMS diami Projek Bantuan Rumah

PULAU BANGGI (Kudat): Jaminan kualiti hidup yang diberi kepada peserta projek Agropolitan kini tercapai apabila kemudahan rumah menerusi Projek Bantuan Rumah (PBR) untuk 100 peserta fasa pertama Projek Penempatan Masyarakat Setempat (PPMS) di Pulau Banggi, Kudat, sudah didiami.

Malah, pelbagai rintangan dihadapi Felcra Berhad untuk memastikan projek ini berjaya termasuk penyediaan bekalan air bersih dan elektrik dapat diharungi selepas kira-kira dua tahun projek itu dirasmikan bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi pada Ogos 2007.

Bagi 100 peserta PPMS di sini, pencapaian Felcra itu adalah pemberian tidak ternilai kerana ia membolehkan mereka turut mengecap pembangunan dan kemajuan seperti rakyat lain, sejajar 52 tahun negara merdeka.

Selepas puluhan tahun tidak pernah menikmati bekalan elektrik dan air paip melainkan sumber dari telaga, kira-kira 100 peserta yang terbabit dalam PPMS di pulau itu menarik nafas lega kerana dapat hidup dalam suasana lebih selesa.

Ketua Peserta PPMS, Abdullah Sulaiman, 45, berkata rumah dilengkapi bekalan air dan elektrik itu adalah sumbangan kerajaan yang tidak akan dilupakan hingga ke akhir hayat.

"Sekarang kami tidak perlu risau jika hujan atau panas. Air yang keluar dari paip pun sudah tentu bersih dan kami tidak akan lupakan sumbangan kerajaan ini.

"Ini adalah lembaran baru dalam hidup kami. Kami tidak pernah terbayang akan memiliki semua ini, malah sebelum ini kami takut mengenangkan masa depan anak-anak.

"Oleh itu, kehadiran projek mega di pulau ini sangat dialu-alukan kerana kami memerlukan perhatian daripada kerajaan. Kami mahu lebih banyak kemudahan dan pembangunan dibawa ke pulau ini," katanya ketika ditemui Berita Harian, baru-baru ini.

Abdullah yang mempunyai 10 anak berusia dua hingga 17 tahun berkata, beliau sekeluarga hidup serba daif sebelum ini kerana pendapatan sebagai nelayan banyak bergantung kepada cuaca.

Pembinaan 100 rumah bagi fasa satu PPMS dibina di kawasan seluas 11.5 hektar dengan kos kira-kira RM3 juta manakala penerima turut bekerja di ladang getah di pulau itu yang dikendalikan Felcra.

Talhaja Junaidal, 49, yang juga ibu tunggal, berkata beliau gembira dapat mendiami rumah mempunyai bilik, bekalan elektrik dan air.

"Rumah ini sesuai untuk saya dan tiga anak termasuk seorang yang tergolong dalam orang kurang upaya (OKU). Rumah lama dulu di Kampung Kobung, Karakit hanya ada telaga.

"Syukurlah sekarang saya boleh dapat RM500 atau lebih sebulan selepas bekerja di ladang getah projek Agropolitan sejak hujung tahun lalu," katanya.

Selain program PPMS, pelbagai pembangunan diperolehi penduduk di pulau itu selepas projek Agropolitan dilaksanakan yang dikendalikan Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) pada Ogos 2007.

Setakat ini, seramai 29 penduduk tempatan dilantik sebagai kakitangan pentadbiran Felcra Berhad di Pulau Banggi membabitkan jawatan seperti penjaga ladang hingga perkeranian yang menerima pendapatan antara RM600 hingga RM1,000 sebulan.

Pada masa sama, seramai 302 penduduk diambil sebagai pekerja ladang dengan purata pendapatan RM500 hingga RM1,000 sebulan.

Kebanyakan mereka sebelum ini adalah nelayan dengan perolehan kurang RM300 sebulan, malah ada di kalangan mereka langsung tidak bekerja.

0 comments: