Followers

Thursday, August 27, 2009

Sabah & Sarawak: 15 sukarelawan Raleigh International sertai projek pasang paip graviti


SUKARELAWAN Raleigh mengangkut peralatan membina sistem paip graviti ke dalam hutan.

RANAU: Seramai 15 sukarelawan Raleigh International merangkumi belia pelbagai negara menyertai projek pemasangan paip graviti di Kampung Ratau dan Kamburongoh, di sini, yang ditaja syarikat pengeluar minuman Coca-Cola Malaysia.

Projek berkenaan bagaimanapun berbeza dengan pemasangan paip graviti biasa dilaksanakan sukarelawan Raleigh di Sabah terdahulu.

Projek kali ini bertumpu kepada usaha membina sistem paip graviti baru bagi menggantikan sistem sedia ada yang tercemar.

Kedua-dua kampung berkenaan sudah memiliki sistem paip graviti tetapi punca air yang digunakan didapati tercemar dengan sisa buangan yang dialir dalam sistem perparitan dari sebuah ladang berhampiran.

Pencemaran itu menyebabkan air yang memasuki sistem paip graviti penduduk kedua-dua kampung tidak selamat digunakan dan terpaksa dihentikan demi kesihatan penduduk kampung.

Bagi mengatasinya, sukarelawan Raleigh mencari punca air baru yang bersih dan membina takungan serta memasang sistem paip graviti baru untuk kemudahan penduduk di kedua-dua kampung yang disiapkan dalam masa lima minggu.

Penyiapan projek itu dirasmikan Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri, Datuk Masidi Manjun, baru-baru ini.

Pengurus Projek Raleigh, Alice Ruddenklau, dari New Zealand berkata, selain membantu penduduk di kedua-dua kampung menikmati bekalan air bersih, sukarelawan Raleigh juga berpeluang mendalami budaya dan kemesraan penduduk Sabah khususnya masyarakat di Ranau.

Sementara itu, Pengarah Komunikasi dan Perhubungan Awam Coca-Cola Malaysia, Kadri Talib, berkata syarikat itu menyumbang RM250,000 untuk melaksanakan pelbagi projek sosial di negeri ini yang dianggarkan memanfaatkan kira-kira 10,000 penduduk.

"Peruntukan ini membolehkan kita melaksanakan lebih banyak projek pembekalan air kepada penduduk luar bandar di pedalaman negeri ini. Syarikat memberikannya dalam bentuk peralatan seperi tangki, paip dan alat lain yang diperlukan untuk membina sistem air," katanya.

Dalam pada itu, Masidi berkata kerajaan negeri menghargai sumbangan sukarelawan Raleigh dan Coca-Cola bukan saja dalam kerja kemasyarakatan yang dilakukan di kampung, malah terhadap aktiviti pemuliharaan alam sekitar yang dijalankan di kawasan dilindungi di negeri itu.

Selepas ini, sukarelawan berkenaan akan menyertai ekspedisi merentas hutan, cabaran hidup dan aktiviti air selama lima minggu di Kiulu, Tuaran.

0 comments: