Followers

Thursday, August 27, 2009

Sabah & Sarawak: Masalah bekalan air diatasi 2010


ABDUL Rahman disambut penduduk sempena Pesta Perahu Naga dan Perahu Berhias di Kampung Kuala Abai, Kota Belud, kelmarin.

KOTA BELUD: Masalah ketiadaan bekalan air paip di daerah ini akan ditangani sepenuhnya menjelang 2010 dan permohonan mendapatkan peruntukan RM30 juta yang diperlukan bagi membiayai kos membaiki serta menggantikan saluran paip dari Loji Kampung Bayayat sudah diserahkan kepada Kerajaan Persekutuan.

Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan, berkata janji itu akan ditunaikan sebaik peruntukannya diluluskan kerajaan.

"Pemeriksaan mendapati paip sedia ada tidak mampu menampung tekanan air dari loji Kampung Bayayat.

"Justeru, saya sudah menyerahkan kertas kerja permohonan peruntukan RM30 juta bagi tujuan itu kepada Menteri Pembangunan Luar Bandar Dan Wilayah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, baru-baru ini," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas melancarkan Pesta Perahu Naga dan Perahu Berhias di Kampung Kuala Abai di sini, kelmarin.

Kegiatan berkenaan dianjur oleh Komuniti Bistari Kampung Kuala Abai dan Jabatan Penerangan Kota Belud.

Turut hadir, Pegawai Daerah Kota Belud, Mohd Najib Muntok; Penolong Pengarah Cawangan Komuniti Bistari Sabah, Harun Madasa; Pegawai Penerangan Kota Belud, Durahim Zaman; dan Pengerusi Komuniti Bistari Kuala Abai, Sharifah Gundah.

Abdul Rahman berkata, loji air baru di Kampung Bayayat bernilai RM55 juta itu sudah beroperasi, namun tidak dapat membekalkan sepenuhnya bekalan air kepada penduduk berikutan faktor keadaan fizikal kemudahan yang ada.

Malah, katanya, paip berkenaan kerap pecah setiap kali Jabatan Bekalan Air Kota Belud mengepam air dari loji ke kampung di seluruh daerah itu.

0 comments: