Followers

Thursday, August 6, 2009

Timur: Ekonomi, H1N1 pengaruhi kunjungan

ROMPIN: Kementerian Pelancongan mengakui suasana ekonomi dan perubahan iklim yang tidak menentu serta penularan wabak selesema bagi atau Influenza A (H1N1) yang semakin serius pada peringkat global menyebabkan jumlah kehadiran pelancong antarabangsa berkurangan tahun ini.

Setiausaha Perhubungan Antarabangsa Kementerian Pelancongan, Mohd Halimi Ibrahim, berkata pihaknya menjangkakan hanya 20 juta pelancong asing dijangka berkunjung ke Malaysia berbanding sasaran 24 juta pelancong tahun ini.

Beliau berkata, sektor pelancongan negara berjaya memperoleh sehingga RM46 billion menerusi kehadiran 22 juta pelancong luar negara tahun lalu tetapi jumlah itu dijangka berkurangan kepada RM44 biliion tahun ini.

Justeru, katanya, pihaknya sedang mengkaji pelbagai strategi baru sebagai usaha memastikan sektor pelancongan negara tidak terjejas dengan lebih teruk dan memberi impak negatif kepada jumlah pendapatan negara.

"Kita sedang merancang memperkenalkan produk baru seperti warga emas atau 'Golden Third Age' (G3A) dan golongan berada, iaitu kumpulan sasaran mempunyai kuasa berbelanja yang tinggi.

"Kerajaan juga sedang dalam proses menubuhkan sebuah badan khas menerusi kementerian yang ditugaskan membuat pembidaan untuk mendapatkan hak penganjuran mesyuarat dan seminar peringkat antarabangsa," katanya.

0 comments: