Followers

Thursday, August 6, 2009

Kes H1N1 dijangka meningkat akibat jerebu

BANDAR SERI BEGAWAN: Kes Influenza A(H1N1) dijangka meningkat berikutan berlakunya lagi jerebu di Malaysia kecuali langkah pencegahan proaktif diambil bagi mengekang jangkitan tempatan, kata Menteri Kesihatan Malaysia, Datuk Seri Liow Tiong Lai. Beliau berkata, jerebu membabitkan mereka yang mengalami penyakit berkaitan pernafasan seperti lelah, akan merumitkan lagi perkara itu kerana virus H1N1 menyerang terus sel paru-paru dan mengakibatkan radang paru serius serta kematian.

"Saya setuju bahawa jerebu berlaku lagi yang akan merumitkan lagi kes H1N1 yang mana ubat antiviral, Tamiflu, hanya berkesan dalam masa 48 jam pertama bermula," katanya kepada wartawan Malaysia yang membuat liputan rundingan tahunan ke-13 antara Malaysia dan Brunei di sini.

Semasa mesyuarat itu yang bersetuju mengenai perlunya bekerjasama dalam menangani pandemik H1N1 global, Liow juga menemui rakan sejawatnya dari Brunei, Pehin Datuk Suyoi Osman, untuk bertukar-tukar pandangan mengenai cara-cara mengekang merebaknya penyakit itu dalam komuniti.

Bilangan kes kematian akibat Influenza A(H1N1) di Malaysia meningkat kepada 12 orang hari ini, dengan empat kematian termasuk tiga kanak-kanak. - Bernama

1 comments:

Ross Safina Hor said...

FIGHT THE INFLUENZ A(H1N1) FLU WITH PROTECUR-100?

H1N1 is a global problem and it doesn't appear to be stopping. With WHO declaring LEVEL 6 which is PANDEMIC level for H1N1, now is the time to pay extra attention to your health. You really need a strong immune system so that you can reduce your risk of contacting H1N1.

www.PROTECUR.com