Followers

Saturday, July 4, 2009

Brunei catat kes kematian pertama virus selesema babi


Margaret Chan

BANDAR SERI BEGAWAN: Brunei semalam melaporkan kematian pertama akibat jangkitan virus selesema babi atau H1N1 membabitkan seorang remaja perempuan berusia 12 tahun yang turut mengalami kegagalan fungsi hati.

Kementerian Kesihatan negara itu berkata ia adalah kematian tunggal berhubung selesema babi daripada 93 kes yang disahkan.

Kanak-kanak itu berada dalam keadaan kritikal sejak 26 Jun berikutan kegagalan hati, hepatitis dan radang paru-paru.

Pegawai kesihatan masih menyiasat bagaimana remaja itu dijangkiti virus terbabit yang disyaki memudaratkan lagi kesihatannya yang sudah pun mengalami keadaan kesihatan yang kurang memuaskan.

Sementara itu di BANDAR RAYA MEXICO, pegawai atasan kesihatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) merasmikan forum di Mexico mengenai cara memerangi virus H1N1 dengan berkata penularan penyakit itu ke seluruh dunia tidak dapat dihentikan lagi.

Ketua Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Margaret Chan, berkata kebanyakan kes H1N1 berstatus sederhana, dengan ramai yang sembuh tanpa mendapatkan rawatan.

"Seperti yang kita lihat hari ini, lebih 100 negara sudah melaporkan kes ini, sebaik wabak virus ini berlaku, penularan tidak dapat dihalang lagi," kata Chan dalam ucapan pembukaannya.

Beliau menegaskan majoriti pesakit mengalami gejala sederhana dan sembuh sepenuhnya dalam masa seminggu, selalunya tanpa mendapatkan sebarang bentuk rawatan perubatan.

Pengecualian, katanya, adalah wanita hamil dan mereka yang mengalami masalah kesihatan, yang berisiko tinggi mendapat komplikasi daripada virus dan perlu dipantau jika m

0 comments: