Followers

Monday, October 4, 2010

Projek Lebuhraya Pan-Borneo dilaksana secara berperingkat

MIRI: Usaha penambahbaikan keadaan jalan di Lebuhraya Pan-Borneo yang menghubungkan Sarawak, Brunei dan Sabah akan terus dilaksanakan secara berperingkat, kata Menteri Kerja Raya, Datuk Shaziman Abu Mansor, di sini hari ini.
Katanya, usaha penambahbaikan itu termasuk menaiktaraf beberapa bahagian jalan sepanjang kira-kira 1,600km itu dengan menyediakan lorong tambahan atau melebarkan kawasan tertentu untuk kenderaan memotong.
"Sistem Lebuhraya Pan-Borneo, yang juga dikenali sebagai Lebuhraya Trans Borneo, adalah satu projek besar dan perlu dilaksanakan secara berperingkat," katanya kepada pemberita semasa membuat lawatan tinjauan keadaan lalu lintas di Bandar Baru Permyjaya di sini.
Sebelum ini, kementerian berkenaan telah memperuntukkan RM120 juta untuk melaksanakan projek bagi mengurangkan masalah kesesakan lalu lintas antara Jalan Pujut dan Bandar Baru Permyjaya di sini.

Bandar itu yang terletak kira-kira 15 kilometer dari pusat bandaraya Miri, mengalami peningkatan jumlah penduduk yang pesat selepas ia mula dibangunkan sejak lebih 10 tahun dan penduduk di kawasan itu kini telah mencecah 100,000 orang. - BERNAMA

0 comments: