Followers

Monday, October 4, 2010

Najib harap sidang ASEM tumpu perhatian semula Eropah terhadap Asia

BRUSSELS: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, menyuarakan harapan supaya Sidang Kemucak Asia-Eropah (ASEM) Kelapan selama dua hari mulai hari ini di sini akan "memberi tumpuan terhadap perhatian semula Eropah terhadap Asia".
Beliau berkata, Asia dan Asean ialah destinasi pertumbuhan akan datang ketika wujud sikap pesimis terhadap Amerika Syarikat (AS) dan kebimbangan terhadap Eropah.
"Meskipun hakikat bahawa terdapat kemuraman dari segi apa yang berlaku di tempat lain, saya secara peribadi tidak percaya akan berlaku kemelesetan berganda, tetapi keadaan akan menyederhana untuk pertumbuhan yang perlahan di AS dan Eropah.
"Namun, jika tidak berlaku sebarang masalah seperti itu, kita mungkin bergerak seiring dalam persekitaran global di mana kebanyakan pertumbuhan akan dijana dari kawasan ASEAN dan Asia," katanya pada jamuan malam Aidilfitri yang dihoskan beliau untuk rakyat Malaysia di Belgium dan Luxembourg, malam tadi.

Najib juga berkata, Malaysia berminat memulakan rundingan perjanjian perdagangan bebas (FTA) dengan Kesatuan Eropah (EU) selain pasaran utama yang lain.

"Kami berharap diberikan perhatian lebih oleh EU. Kami memerlukan lebih banyak aliran modal ke Malaysia, kami perlu menjadikan Malaysia lebih menarik supaya dapat berkongsikan pelaburan dan aliran modal kami," katanya.

Najib dijangka memulakan rundingan FTA Malaysia-EU sempena Sidang Kemuncak ASEM esok. - BERNAMA

0 comments: