Followers

Tuesday, August 17, 2010

Isu Israel: Rumah Putih nafi beri 'kata dua' kepada Turki

MILWAUKEE (Wisconsin): Rumah Putih hari ini menafikan laporan media bahawa Presiden Barack Obama memberi amaran kepada Turki bahawa negara itu tidak akan berpeluang mendapatkan bekalan senjata keluaran Amerika berikutan perubahan dasar negara itu terhadap Israel dan Iran.

Akhbar Financial Times Britain memetik seorang pegawai kanan sebagai berkata, Obama memberitahu Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan bahawa “beberapa tindakan yang diambil Turki boleh dipersoalkan anggota kongres.
"Ia mencetuskan persoalan 'sama ada kami mempunyai keyakinan kepada Turki sebagai sekutu'," kata pegawai kanan itu bahawa kedua-dua pemimpin membangkitkan isu itu beberapa hari lalu.
Jurucakap Rumah Putih, Bill Burton menafikan wujudnya 'kata dua' diberikan kepada Ankara mengenai isu itu.

“Saya tidak tahu dari mana mereka memutar-belitkan isu itu.

“Presiden (Obama) dan Erdogan memang ada berbincang kira-kira 10 hari lalu dan ia mengenai Iran dan isu kapal bantuan ke Gaza yang diserang (Israel) serta beberapa isu berkaitan," katanya.

“Kami sememangnya mempunyai dialog berterusan dengan mereka (Turki), tapi isu Turki diberi kata dua ini tidak berbangkit," katanya.
Laporan Financial Times itu berkata, Erdogan bercadang membeli pesawat tempur Amerika untuk menangani kumpulan pemisah Kurdish di sempadan Turki-Iraq selepas tentera Amerika keluar dari Iraq menjelang 2011 nanti. - AFP

0 comments: