Followers

Tuesday, June 22, 2010

Malaysia akan putuskan tawaran tukar tanah dalam masa 3 bulan: PM

PUTRAJAYA: Malaysia akan memutuskan dalam masa tiga bulan cadangan pertukaran tanah oleh Singapura membabitkan tanah milik Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB), kata Datuk Seri Najib Razak.

Bercakap pada sidang media selepas pertemuan dengan rakan sejawatannya dari Singapura, Lee Hsien Loong, Perdana Menteri berkata kedua-dua negara bersetuju perkara itu dipertimbang dengan teliti.
"Malaysia akan pertimbang dan putuskan tawaran pertukaran tanah itu dalam masa tiga bulan," katanya.
Semasa lawatan Najib ke Singapura bulan lalu, kedua-dua pemimpin mengumumkan persetujuan untuk memindahkan stesen KTMB di Tanjong Pagar ke Pusat Pemeriksaan Kereta Api Woodlands (WTCP) menjelang 1 Julai 2011.

Malaysia akan juga menempatkan kemudahan kastam, imigresen dan kuarantin (CIQ) kereta apinya di WTCP.

Tanah yang akan dikosongkan itu akan dimajukan oleh sebuah syarikat usaha sama Malaysia-Singapura dikenali M-S Pte Ltd yang akan ditubuhkan sebelum 31 Disember tahun ini.

Syarikat itu membabitkan Khazanah Nasional Berhad dari Malaysia yang akan memegang 60 peratus kepentingan dan Temasek Holdings Limited, cabang pelaburan kerajaan Singapura, yang akan memegang baki 40 peratus ekuiti dalam syarikat usaha sama itu.

0 comments: