Followers

Thursday, May 27, 2010

Malaysia mungkin jadi pengimport minyak bersih pada 2011


KUALA LUMPUR 27 Mei – Malaysia berkemungkinan menjadi pengimport minyak seawal tahun depan sekiranya ia meneruskan kadar penggunaan petroleum seperti sekarang, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala hari ini.
Rakyat Malaysia terus menjadi antara pengguna bahan api tertinggi perkapita dalam pola tabiat penggunaan bahan api dunia yang secara umumnya kekal tidak berubah, meskipun peningkatan harga minyak pada 2008.
Beliau juga berkata, kira-kira 70 peratus daripada subsidi gas petroleum cecair (LPG) kerajaan pergi kepada perniagaan komersial dan tidak sampai kepada golongan sasaran.
Kira-kira 30 peratus subsidi minyak masak juga disalahgunakan, katanya.
Beliau berkata, kerajaan mencadang untuk menghentikan secara perlahan-lahan subsidi petrol sejajar dengan langkah untuk meletakkan ekonomi Malaysia pada kedudukan yang lebih kukuh bagi merealisasikan aspirasi Wawasan 2020, iaitu untuk mencapai status negara maju berpendapatan tinggi.
"Subsidi merupakan perlambangan perdagangan yang tidak tepat,” kata Idris semasa merasmikan Hari Terbuka Subsidi di sini bagi mendapat maklum balas daripada orang ramai mengenai subsidi.
"Tambahan pula, ia menimbulkan satu beban fiskal kepada ekonomi yang sedang meningkat maju seperti mana Malaysia patut menghindarinya. Oleh itu, kami sangat memerlukan satu strategi subsidi yang baik kerana ia tidak mampan,” katanya.
"Bagi menyelamatkan negara, kita perlu meningkatkan KDNK kita, rakyat Malaysia perlu sedar kita memberikan subsidi tertinggi — 4.6 peratus daripada KDNK malahan lebih tinggi berbanding Indonesia (2.7 peratus) & Filipina (0.2 peratus),” kata Idris, yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu).
Malaysia merupakan antara negara yang paling bersubsidi di dunia. Jumlah subsidinya sebanyak RM74 bilion pada 2009 bersamaan dengan RM12,900 bagi setiap isi rumah. – Bernama

0 comments: