Followers

Thursday, May 27, 2010

Rundingan damai Palestin-Israel asas bagi lebih banyak kemajuan

PUTRAJAYA 27 Mei – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, rundingan damai yang sedang berjalan antara Presiden Palestin, Mahmoud Abbas dan Israel perlu menjadi asas yang baik agar lebih banyak kemajuan dapat dicapai.
Bercakap kepada pemberita selepas rundingan sejam dengan pemimpin Palestin di pejabatnya di sini hari ini, Najib berkata, Mahmoud telah mengambil kedudukan yang wajar yang mana Malaysia percaya akhirnya ia akan membawa kepada pembentukan sebuah negara Palestin yang berdaulat.
Najib berkata, mereka berdua telah mengadakan perundingan “yang sangat berguna dan produktif”, yang mana Mahmoud telah memberi taklimat kepada pemimpin Malaysia mengenai perkembangan terbaru berhubung dengan rundingan itu.
"Jadi, Malaysia telah meminta kepemimpinan rakyat Palestin melalui Presiden Mahmoud Abbas agar meneruskan rundingan itu dan (pada masa yang sama) juga mendesak kerajaan Israel agar seboleh-bolehnya positif... ingat mengenai kedudukan wajar yang diambil oleh kerajaan ini (Palestin),” kata Najib dalam sidang akhbar bersama.
Mahmoud tiba di sini semalam untuk lawatan kerja tiga hari bagi meningkatkan keakraban hubungan dua hala antara Malaysia dan Palestin.
Ini merupakan lawatan rasminya yang kedua ke Malaysia selepas lawatan pertama pada 2007. – Bernama

0 comments: