Followers

Wednesday, May 26, 2010

H1N1: Wanita hamil korban ke-87

KUALA LUMPUR: Satu lagi kematian akibat jangkitan virus influenza A (H1N1) dilaporkan, menjadikan jumlah terkumpul kematian akibat wabak itu sehingga hari ini ialah 87 orang.
Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican, berkata mangsa terbaru ialah seorang wanita hamil berumur 41 tahun yang meninggal dunia di Hospital Pulau Pinang pada 12 Mei lalu.

"Beliau mengalami gejala demam dan batuk selama dua hari serta masalah pernafasan sebelum dimasukkan ke Hospital Pulau Pinang pada 12 Mei 2010.
"Beliau mengalami masalah pernafasan akibat pneumonia yang teruk semasa dalam rawatan dan meninggal dunia pada hari yang sama.

"Hasil perbincangan pakar telah mengesahkan bahawa penyebab kematian ialah akibat jangkitan virus influenza A (H1N1)," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Mohd Ismail berkata, sehingga jam 5.30 petang semalam, sejumlah 26 kes disahkan positif H1N1 dilaporkan menjadikan jumlah terkumpul kes adalah 14,718.

Katanya, jumlah kes ILI yang masih dirawat di dalam wad di seluruh negara adalah sebanyak 573 kes.
"Daripada jumlah itu, 40 kes atau 7 peratus telah disahkan positif influenza A(H1N1). Bilangan kes di ICU ialah tujuh kes dengan semuanya mempunyai faktor risiko," katanya.

Beliau berkata, sehingga jam 8 pagi ini, empat kejadian kluster ILI dilaporkan di Melaka, Johor, Terengganu dan Selangor, manakala 107 kejadian kluster masih aktif di seluruh negara.

0 comments: