Followers

Monday, May 3, 2010

Lima koridor terima RM244.3b pelaburan



TUN Abdullah Ahmad Badawi (tengah) menghadiri mesyuarat dan taklimat status pelaksanaan projek pembangunan di bawah lima koridor pertumbuhan dan perancangan RMK-10 di Kuching, Sarawak, semalam.
KUCHING - Lima koridor pembangunan di negara ini menerima komitmen pelaburan keseluruhan bernilai RM244.3 bilion sejak ia dilancarkan pada 2006.
Penasihat Pembangunan Koridor, Tun Abdullah Ahmad Badawi berkata, daripada lima koridor pembangunan itu, Koridor Pembaharuan Tenaga Sarawak (SCORE) merupakan koridor yang paling banyak menerima pelaburan iaitu mencecah nilai RM87 bilion.
Bekas Perdana Menteri itu berkata, kesemua projek pembangunan koridor berkenaan kini berjalan baik dan mengikut perancangan yang ditetapkan.
''Sebanyak 75 peratus daripada projek pembangunan koridor di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) ketika ini sedang dalam peringkat pelaksanaan secara berperingkat-peringkat.
''Saya percaya baki peratusan (25 peratus) pembangunan projek itu dijangka akan dapat dijayakan dalam RMK-10 yang akan datang," katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menghadiri taklimat status pelaksanaan projek pembangunan di bawah lima koridor pertumbuhan dan perancangan RMK-10 di sini hari ini.
Turut hadir, Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud dan Ketua Pengarah Unit Kerjasama Awam Swasta (UKAS), Datuk Dr. Ali Hamsa.
Selain SCORE, terdapat empat lagi koridor pembangunan iaitu Iskandar Malaysia, Wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER), Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) dan Koridor Pembangunan Sabah (SDC).
Abdullah memberitahu, kerajaan mahu pelaksanaan projek pembangunan kelima-lima koridor itu ditumpukan kepada pelaburan swasta dan tidak semata-mata bergantung kepada peruntukan kerajaan.
Dalam pada itu, beliau berharap agar semua koridor berkenaan memberi keutamaan kepada pengambilan pekerja-pekerja tempatan supaya mereka berpeluang menikmati pekerjaan dengan gaji lumayan.
''Ini supaya anak-anak muda kita berminat untuk merebut setiap peluang pekerjaan yang wujud di koridor-koridor pembangunan tersebut di mana mereka mendapat pekerjaan yang dapat memberi pendapatan yang tinggi kepada mereka," katanya.
Sementara itu, Abdullah berkata, kerajaan akan tetap menyediakan Tabung Kemudahan kepada kelima-lima koridor berkenaan sebagai insentif kepada pelaksanaan koridor-koridor berkenaan.
Beliau menambah, baki RM700 juta daripada RM2 bilion peruntukan yang disediakan kerajaan pada RMK-9 akan digunakan bagi melaksanakan 25 peratus projek yang belum siap pada RMK-10.

0 comments: