Followers

Monday, May 3, 2010

18 lagi kes baru wabak H1N1 dikesan kelmarin


KUALA LUMPUR - Sebanyak 18 kes baru Influenza A (H1N1) dikesan sehingga pukul 5.30 petang semalam menjadikan jumlah terkumpul kes itu adalah sebanyak 13,762 kes.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Mohd. Ismail Merican bagaimanapun berkata, tiada laporan kematian diterima dan jumlah terkumpul kematian disebabkan H1N1 sehingga hari ini kekal 81 orang.
Beliau memberitahu, hanya satu kejadian kluster penyakit serupa influenza (ILI) dilaporkan berlaku di Ukay Perdana, Ampang sehingga pukul 8 pagi ini.
"Jumlah kes ILI yang masih dirawat di wad seluruh negara adalah sebanyak 601 kes.
"Daripada jumlah itu, sebanyak 81 kes disahkan positif H1N1 dan bilangan pesakit yang masih dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) ialah sebanyak tujuh kes iaitu lima daripadanya mempunyai faktor-faktor risiko," katanya dalam kenyataan akhbar di sini hari ini.
Mohd. Ismail berkata, majoriti kematian yang dikaitkan dengan jangkitan virus H1N1 ialah melibatkan mereka yang mempunyai faktor-faktor risiko seperti asma, diabetes, penyakit buah pinggang, penyakit jantung, penyakit paru-paru, ibu mengandung dan kegemukan.
Tegas beliau, golongan tersebut mudah mengalami komplikasi penyakit sedia ada atau jangkitan bakteria sekunder yang menyebabkan sepsis dan boleh membawa maut.
Sehubungan itu, beliau menggesa orang awam yang mempunyai faktor risiko supaya segera mendapatkan pelalian vaksin H1N1 di 104 fasiliti kementerian di seluruh negara.

0 comments: