Followers

Monday, May 3, 2010

Kementerian timbang wujudkan insurans pertanian bantu petani - Noh


BANGI  - Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani sedang menimbang untuk memperkenalkan insurans pertanian bagi melindungi petani yang mengalami kerugian kerana hasil pertanian dan penternakan mereka musnah akibat sesuatu bencana.

Menterinya, Datuk Seri Noh Omar berkata, sebagai permulaan, insurans pertanian itu mungkin akan ditawarkan kepada petani-petani kecil ekoran tuntutan kos yang tinggi terpaksa ditanggung kerajaan bagi melaksanakannya.
Jelasnya, kertas cadangan itu sepatutnya sudah dibawa ke perhatian Kabinet, namun, mengambil kira kos yang perlu ditanggung amat tinggi, kementerian itu memerlukan masa untuk mengkajinya semula.
"Kita akan lihat jika ada cara untuk kerajaan tidak berbelanja dengan jumlah yang amat besar tetapi dapat mendatangkan faedah kepada rakyat.
"Jika cadangan ini menjadi kenyataan, sekurang-kurangnya petani atau penternak bakal menerima ganti rugi daripada syarikat insurans kerana kerajaan tiada peruntukan khas beri ganti rugi kepada petani selain bantuan Majlis Keselamatan Negara. Itu pun cuma untuk bencana alam," katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas melawat lokasi 218 ekor lembu mati dipercayai akibat diracun di Ladang Connemara di sini hari ini.
Turut hadir ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Semenyih, Johan Abd. Aziz; Ketua Pengarah Jabatan Veterinar, Datuk Dr. Abd. Aziz Jamaluddin dan Pengarah Veterinar Selangor, Dr. Abdul Latif Borhan.
Sementara itu, Noh memberitahu kementeriannya turut bercadang membina sebuah kilang membuat makanan ternakan di Kluang bagi mengatasi masalah harga makanan tinggi yang dialami penternak.
Beliau berkata, kementeriannya sedar masalah yang dihadapi penternak, terutamanya yang mengamalkan sistem penternakan fidlot kerana makanan yang dibeli terpaksa diimport dari luar negara.
Bagaimanapun katanya, terdapat pelbagai alternatif di dalam negara boleh digunakan terutamanya di dalam industri penternakan lembu seperti kelapa sawit, rumput napier dan jagung khas untuk makanan binatang.
"Kementerian kini di peringkat perancangan untuk membina kilang membuat makanan binatang di Kluang, Johor. Selain itu, syarikat National Feedlot Corporation Sdn. Bhd. (NFC) juga dikhabarkan akan membina kilang yang sama di negara ini.
"Dengan itu, kos pengeluaran akan menjadi lebih rendah sekali gus membawa keuntungan kepada penternak di negara ini," katanya.
Beliau tidak menolak kemungkinan kementerian memberi bantuan makanan binatang kepada penternak di negara ini.
"Itu kita akan bincangkan. Bantuan itu tidaklah seratus peratus tetapi setidak-tidaknya dapat juga membantu golongan penternak mendapat lebih keuntungan," katanya.

0 comments: