Followers

Sunday, April 11, 2010

Ekonomi Malaysia dijangka berkembang 7.3 peratus

HSBC Bank menjangkakan ekonomi Malaysia akan berkembang 7.3 peratus tahun ini, lebih tinggi daripada unjuran Bank Negara Malaysia antara 4.5 peratus dan 5.5 peratus, dipacu oleh peningkatan permintaan eksport dan kenaikan harga komoditi.

Ahli Ekonomi Kanan HSBC bagi Asia, Robert Prior-Wanderforde, berkata pemulihan semula sektor perdagangan antarabangsa di Asia akan memberikan manfaat kepada ekonomi Malaysia sebagai sebuah negara perdagangan utama di rantau ini.

“Sebagai sebuah ekonomi yang bergantung kepada sektor perdagangan, Malaysia akan mendapat manfaat daripada pemulihan eksport dan perdagangan antarabangsa di Asia,” katanya pada seminar pelaburan HSBC mengenai peluang pelaburan di India di Kuala Lumpur, semalam.

Prior-Wandesforde berkata, selain faktor luaran, ekonomi Malaysia juga mendapat rangsangan daripada permintaan domestik hasil daripada peningkatan perbelanjaan pengguna yang kini lebih yakin dengan prospek ekonomi secara keseluruhannya.

“Sentimen keyakinan pengguna membentuk lapan peratus daripada pertumbuhan perbelanjaan pengguna di Malaysia. Justeru, kita akan dapat melihat pemulihan yang besar tahun ini berdasarkan faktor ini,” katanya.

Prior-Wandesforde bagaimanapun berkata, Malaysia mungkin tidak berupaya mengekalkan pertumbuhan sekitar tujuh peratus setiap tahun berdasarkan kepada momentum pertumbuhan semasanya.

“Apa yang saya mahu tekankan di sini ialah Malaysia dan Asia keseluruhannya mempunyai momentum pertumbuhan mereka yang tersendiri bergantung kepada dasar yang dilaksanakan negara terbabit,” katanya.
Sehubungan itu, beliau berkata, adalah penting bagi Malaysia meningkatkan keupayaan pertumbuhannya mengikut perspektif jangka panjang.

“Malaysia mungkin berkembang pada kadar 4.5 peratus hingga 5.5 peratus dalam tahun-tahun berikutnya pada asas pertumbuhan yang kukuh dan berpotensi untuk meningkat menerusi langkah pembaharuan ekonomi yang diambil kerajaan,” katanya.

Mengenai ringgit, Prior-Wandesforde berkata, mata wang tempatan itu dijangka terus mengukuh untuk tempoh 12 bulan akan datang dan dijangka berada pada RM3.18 berbanding AS$1 pada akhir tahun ini kerana sudah ada momentum pengukuhannya ketika ini.

“Terdapat banyak minat terhadap Asia secara keseluruhannya dari segi kemasukan pelaburan portfolio dan Malaysia tidak terkecuali yang boleh membawa kepada pengukuhan ringgit,” katanya.

Mengenai kadar faedah, Prior-Wandesforde menjangkakan Bank Negara Malaysia akan menaikkan Kadar Dasar Semalaman (OPR) sekurang-kurangnya kepada tiga peratus menjelang akhir tahun ini.

“Kadar 3.0 peratus hingga 3.5 peratus adalah paras terbaik bagi OPR yang mula bergerak kepada parasnya yang normal,” katanya.

0 comments: