Followers

Sunday, April 11, 2010

Lebih banyak kawasan larangan merokok akan diwartakan

MELAKA: Lebih banyak kawasan larangan merokok akan diwartakan berikutan peningkatan serius tabiat merokok di kalangan golongan muda terutama wanita, kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Beliau berkata, peningkatan yang membimbangkan itu diperolehi daripada kajian tabiat merokok di kalangan golongan muda yang dilakukan Universiti Putra Malaysia dengan keputusan terperinci akan diumumkan sebelum akhir bulan ini.

"Peningkatan memang serius kerana ada yang beranggapan menghisap rokok boleh kuruskan badan terutama wanita, itu anggapan yang silap, itu helah untuk tarik orang muda merokok," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Terdahulu, Liow menghadiri majlis perasmian Hari Kesihatan Sedunia Peringkat Kebangsaan oleh Yang Dipertua Negeri Melaka, Tun Mohd Khalil Yaakob, di Dataran Pahlawan Melaka Megamall, di Bandar Hilir di sini.

Turut hadir Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam.

Tanpa menyebut jumlah kawasan larangan merokok sedia ada, Liow berkata mereka yang didapati bersalah merokok di kawasan larangan tersebut boleh didenda sehingga RM1,000 atau penjara dua tahun atau kedua-duanya.

Beliau berkata, tabiat merokok di kalangan wanita mendedahkan mereka kepada risiko tinggi menghidap penyakit kronik.
Mengenai perkembangan Influenza A (H1N1), Liow mengesa orang ramai yang berisiko tinggi dijangkiti virus berkenaan segera mendapatkan suntikan pelalian vaksin H1N1 secara percuma di 104 buah klinik dan hospital kerajaan di seluruh negara.

Beliau berkata, golongan yang berisiko tinggi itu termasuk wanita mengandung dan penghidap penyakit kronik seperti jantung, masalah paru-paru dan diabetis.

"Kerajaan sudah beli 400,000 dos vaksin H1N1, pada mulanya kita beri kepada barisan hadapan seperti doktor, polis, kastam dan imigresen dan selebihnya kita beri kepada rakyat secara percuma," katanya.

Liow berkata, hasil pemantauan rapi di seluruh negara, tidak berlaku gelombang kedua wabak H1N1 di negara ini.

Beliau berkata, setakat hari ini, seramai 651 orang dirawat di hospital kerana disyaki menghidap penyakit seperti influenza (ILI) manakala 58 orang positif H1N1 dan enam orang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU). - Bernama

0 comments: