Followers

Sunday, April 11, 2010

Sistem pengumpulan air hujan digalakkan bagi bangunan baru

MARANG: Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan menggalakkan pemaju atau pemilik bangunan menggunakan Sistem Pengumpulan Air Hujan (SPAH) di setiap bangunan baru dalam usaha menjimatkan kos air pengguna.

Menterinya, Datuk Seri Kong Cho Ha, berkata air hujan yang dikumpul melalui sistem ini boleh digunakan untuk kegunaan tandas, menyiram pokok, membasuh kereta dan pembersihan sekitar rumah yang tidak memerlukan air dirawat.

"Bagaimanapun setakat ini, kita belum mewajibkan penggunaannya, pada peringkat permulaan ini, kita buat galakan dulu," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, ketika merasmikan sambutan Hari Air Sedunia 2010 peringkat kebangsaan baru-baru ini menyarankan masyarakat menyimpan air hujan untuk kegunaan pada musim kemarau dalam usaha mengurangkan pembaziran bekalan air yang dirawat.

Beliau berkata pelaksanaan sistem itu bukan sahaja boleh mengatasi masalah kekurangan bekalan, malah mampu menjimatkan kos air kepada pengguna.

Muhyiddin berkata, projek perintis sistem yang dibuat di Kompleks Bandar Utama di Petaling Jaya, Selangor menunjukkan penjimatan hampir 30 peratus bekalan airnya dengan alternatif penggunaan air hujan yang ditadah, dan berharap konsep itu diperluas ke kawasan perumahan yang bersesuaian.

Dalam perkembangan lain, Kong berkata Jabatan Kerajaan Tempatan memperuntukkan RM1.892 bilion untuk semua Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di seluruh negara melaksanakan projek kecil di kawasan masing-masing.
Projek terbabit, katanya, termasuklah projek Pembangunan Penempatan Tradisional dan Tersusun Dalam Kawasan PBT dan Projek Kemajuan Perkampungan Kampung Baru.

"Peruntukan yang disediakan di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) itu digunakan untuk membiayai projek yang memberi manfaat secara langsung kepada rakyat, antaranya projek membina dan menaiktaraf jalan, parit dan longkang, membina dewan-dewan orang ramai, tandas awam dan kemudahan rekreasi.

"Peruntukan itu juga dibina untuk projek sosio-ekonomi seperti membina dan menaiktaraf pasar awam, gerai dan tapak pasar," katanya.

Beliau sebelum itu merasmikan Pasar Bandar Marang dan Menyerahkan Geran Tahunan dan Sumbangan Membantu Kadar (SMK), iaitu sumbangan mengikut bangunan dan kemudahan kerajaan pusat yang berada di dalam PBT, kepada PBT negeri Terengganu di sini, hari ini. - Bernama

0 comments: