Followers

Sunday, March 28, 2010

RM900 juta untuk pembangunan luar bandar

PENAMPANG: Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah akan membelanjakan kira-kira RM900 juta tahun ini bagi menyediakan pelbagai kemudahan asas kepada penduduk luar bandar termasuk di Sabah dan Sarawak di bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA).

Menterinya, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, berkata Kabinet sudah memberi lampu hijau kepada kementerian itu untuk membelanjakan peruntukan itu.

"Jumlah ini adalah sebahagian daripada RM18 bilion yang disediakan oleh kerajaan untuk menjayakan NKRA di seluruh negara. "Ini adalah sebahagian daripada usaha kerajaan untuk memperhebat pembangunan luar bandar dan kita akan melaksanakan program ini secara komprehensif selaras dengan wawasan Perdana Menteri yang mahu mendahulukan kepentingan rakyat luar bandar.

"Kita bukan sahaja menumpukan usaha kepada penyediaaan kemudahan infrastruktur seperti bekalan air, elektrik dan jalan kampung tetapi membantu penduduk luar bandar meningkatkan ekonomi mereka," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Juara Rakyat di Kampung Madsiang, dekat sini hari ini.

Shafie berkata pendekatan seumpama itu diyakini dapat meningkatkan taraf hidup penduduk luar bandar tanpa mengira bangsa dan keturunan, sekaligus mengurangkan kadar kemiskinan di negara ini.

Beliau berkata, kerajaan sentiasa memastikan pembangunan seimbang dapat dinikmati oleh masyarakat luar bandar termasuk di Sabah dan Sarawak.

Pada majlis itu, Shafie turut mengumumkan peruntukan sebanyak RM3.2 juta bagi membina sekitar 80 unit rumah di bawah Program Perumahan Rakyat Termiskin bagi kawasan Penampang. - Bernama

0 comments: