Followers

Sunday, March 28, 2010

EMF tidak bahaya jika bawah 1000mG: TNB

SABAK BERNAM: Pendedahan kepada radiasi gelombang elektromagnetik (EMF) di bawah tahap 1000 milliGauss (mG) tidak membawa kesan yang boleh memudaratkan kesihatan manusia, kata Tenaga Nasional Berhad (TNB).

Naib Presiden TNB (Penghantaran), Rozimi Remeli, berkata seseorang itu berkemungkinan mengalami kesan sampingan sekiranya terdedah EMF secara berterusan 24 jam pada kadar melebihi 1000 mG.
Katanya, persepsi yang mengatakan bahawa sinaran EMF boleh menyebabkan penyakit seperti kanser adalah disebabkan kurang pemahaman mengenai EMF. Kajian Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menunjukkan sekiranya seseorang itu sentiasa terdedah kepada radiasi atau sinaran EMF melebih 1000mG, kemungkinan orang itu terdedah kepada kesan sampingan.

"Bagaimanapun di bawah 1000 mG adalah selamat," katanya selepas menghadiri majlis perasmian Seminar Kesedaran Keselamatan Elektrik 2010 peringkat Selangor di Sungai Besar, dekat sini, hari ini.

Seminar yang dihadiri oleh 370 guru besar dan guru dari daerah Sabak Bernam dan Kuala Selangor itu, bertujuan memberi kesedaran mengenai keselamatan elektrik kepada golongan pendidik.

Rozimi berkata, antara peralatan yang menghasilkan medan elektromagnetik adalah seperti telefon bimbit, televisyen, komputer, talian kabel elektrik, pencawang elektrik, mesin fotostat dan ketuhar gelombang mikro.
"Kebanyakan peralatan elektrik dalam rumah menghasilkan sinaran EMF yang tinggi seperti ketuhar dan telefon bimbit tetapi ia tetap tidak memberi kesan sampingan kepada kesihatan," katanya.

Beliau berkata, kabel pemancar TNB hanya menghasilkan kira-kira 15 mG EMF dan oleh itu, orang ramai tidak perlu bimbang sekiranya rumah mereka terletak di bawah kabel TNB.

Katanya, ketuhar gelombang mikro di rumah menghasilkan 400 mG EMF.

"Kalau kita berani duduk depan ketuhar yang hasilkan EMF yang tinggi sudah tentu kita juga berani duduk di bawah talian kabel elektrik...apatah lagi ia dipasang di tempat tinggi," katanya.

Rozimi berkata, di Jepun talian kabel elektrik berada di atas bumbung rumah penduduk di bandaraya Tokyo dan ia adalah keadaan yang normal.

"Mungkin sebab kefahaman mereka lebih tinggi sebab itulah mereka boleh membina rumah di bawah kabel elektrik. Di Malaysia, kita perlu ambil masa sikit untuk memberi kesedaran kepada orang ramai tentang perkara ini," katanya.

Sehubungan itu, katanya, TNB kini bukan sahaja tertumpu kepada pembekalkan elektrik tetapi juga memberi maklumat kepada rakyat bagaimana elektrik dihasilkan dan disalurkan, bahaya dan risiko serta kesan kepada kehidupan seharian manusia.

Katanya, TNB mensasarkan golongan guru supaya menyampaikan maklumat kepada generasi muda dalam usaha mendidik masyarakat tentang keselamatan elektrik. - Bernama

0 comments: