Followers

Sunday, March 28, 2010

Kubur 21 wira Iban dipindah ke Sarawak

KUALA LUMPUR: Apabila kubur 21 wira Iban dipindahkan ke kampung halaman mereka di Sarawak tahun ini, rasa terkilan yang dialami sejak sekian lama oleh seorang bekas tentera yang terkenal kerana kehebatan semangat juangnya, pasti akan terubat.

Ini kerana sejak terbaca keluhan seorang wanita Sarawak mengenai kubur seorang pengesan jejak berbangsa Iban yang terbiar di tepi sebatang jalan raya di Alor Setar 20 bulan lalu, perasaan Lt Kol (B) Robert Rizal Abdullah amat tersentuh.

"Saya berasa sayu apabila menatap gambar berkenaan lalu saya berjanji akan membawa perkara itu kepada pengetahuan pihak berkuasa tertinggi. Ia menjadi satu misi bagi saya," tulis Robert Rizal dalam blognya http://pgbwarrior/blogspot.com). Beliau namakan misi itu Ops Ngerapuh dan dalam bahasa Iban, perkataan Ngerapuh bermaksud memindahkan jasad mereka yang meninggal dunia.

Ketika ditemu bual Bernama, Robert Rizal, 61, kelihatan begitu lega dengan perkhabaran itu kerana sebelum ini, Ops Ngerapuh kelihatan seolah-olah sudah terhenti.

"Kini ia bergerak kembali. Saya yakin urusan pemindahan ini akan dilakukan pada tahun ini," katanya yang kini bekerjasama dengan Kementerian Pertahanan dan Kerajaan Sarawak berhubung perkara itu.

0 comments: