Followers

Friday, December 11, 2009

Kebakaran sekolah di Bukit Rambai bukan angkara sabotaj


TINJAU: Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi diiringi Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Sains Teknologi dan Sumber Manusia Negeri, Datuk Yaakub Md Amin (kiri) dan Pegawai Pelajaran Daerah Melaka Tengah, Abdul Mutalib Osman (kanan) melawat Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Rambai yang terbakar di bahagian atas blok A sekolah berkenaan di sini, hari ini. - Foto Rasul Azli Samad

MELAKA: Kementerian Pelajaran menolak kemungkinan kejadian kebakaran membabitkan sebuah blok bangunan di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bukit Rambai, dekat sini, pagi semalam berpunca daripada perbuatan sabotaj.

Timbalan Menterinya, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata laporan awal mengaitkan kejadian itu kemungkinan berpunca daripada litar pintas atau kerosakan pada suis utama di tingkat atas bangunan blok A itu.

"Kemungkinan kebakaran ini bermula di bilik suis utama, dan biasanya ia akibat litar pintas. Saya tidak fikir ada sabotaj," katanya selepas meninjau tapak kebakaran bangunan blok A, di sekolah berkenaan dekat sini, hari ini.

Beliau turut mendengar taklimat daripada Pegawai Pelajaran Daerah Melaka Tengah, Abdul Mutalib Osman dan Pengetua SMK Bukit Rambai, Zainal Ahmad.

Semalam, sebuah blok bangunan di sekolah berkenaan hampir musnah akibat terbakar kira-kira jam 11.10 pagi, menyebabkan 115 pelajar yang sedang menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di bangunan berhampiran terpaksa menyelamatkan diri.

Bagaimanapun tiada sebarang kecederaan atau kemalangan jiwa dilaporkan

0 comments: