Followers

Friday, December 11, 2009

Ikim pertingkat usaha kefahaman mengenai Islam

KUALA LUMPUR: Institut Kefahaman Islam Malaysia (Ikim) tahun depan akan terus mempergiatkan usaha meningkatkan kefahaman orang Islam dan bukan Islam terhadap nilai dan prinsip agama Islam.

Pengerusinya, Tun Abdullah Ahmad Badawi, berkata enam seminar, lima bengkel, debat antara institut pengajian tinggi dan muzakarah pakar serta syarahan umum telah diatur sepanjang 2010 untuk tujuan itu.

"Kita tidak mahu yang bukan Islam menganggap Islam tidak mendatangkan kebajikan terhadap mereka," kata Abdullah di majlis Program Kerja 2010 dan Anugerah Khidmat Cemerlang 2008 IKIM di sini hari ini.

Bekas Perdana Menteri itu berkata, beberapa ilmuan tempatan dan pakar antarabangsa akan dijemput untuk memberikan syarahan dan bermuzakarah mengenai isu semasa dan pendekatan Islam ke arah penyelesaiannya.

Antara seminar yang bakal dianjurkan adalah "Agama dan Hak Asasi Manusia: Ke Arah Pemurnian Kefahaman", "Kebangkitan Gerakan Islah Di Alam Melayu", "Shah Waliyullah Al-Dihlawi: Ketokohan dan Sumbangan" dan "Kesihatan Mental Mendepani Cabaran Hidup Semasa".

Abdullah pada sidang akhbar kemudiannya berkata, adalah penting setiap penceramah mendapatkan pentauliahan dari Jabatan Agama Islam Negeri dan mempunyai kelayakan dari segi akademik sebelum mengajar agama.

"Kalau penceramah tidak ada ilmu, dia tidak bertauliah tak tahu apa nak cakap dan hubungkaitkan dengan tajuk. Mereka perlu ada keizinan daripada majlis agama setiap negeri. Kena ada dua-dua perkara ini," katanya.

Bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin, baru-baru ini didakwa oleh Mahkamah Syariah Gombak Timur kerana mengajar agama Islam tanpa tauliah daripada Jabatan Agama Islam Selangor (Jais).

Dr Mohd Asri kemudian telah mengemukakan bantahan awal terhadap permohonan semakan oleh pihak pendakwaan apabila Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur menolak permohonan untuk memindahkan kes membabitkan beliau iaitu mengajar agama tanpa tauliah ke Mahkamah Tinggi Syariah.

Pada majlis itu enam pegawai IKIM menerima anugerah kategori terpuji dan tiga orang lagi merangkul anugerah kategori cemerlang. - Bernama

0 comments: