Followers

Sunday, November 1, 2009

Mantapkan gagasan PM

KODIANG: Semua pihak termasuk ahli politik dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mesti berbincang secara mendalam mengenai cadangan melaksanakan sistem persekolahan satu aliran ke arah memantapkan gagasan 1Malaysia sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan tidak menyokongnya.

Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir, berpendapat ia satu kaedah yang boleh membantu memantapkan gagasan dibawa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan perlu difikirkan secara rasional oleh ahli politik dan semua pihak berkaitan.

"Terpulang kepada orang ramai untuk menolak atau menerima cadangan ini, tetapi bagi saya apa saja yang terbaik untuk memantapkan gagasan 1Malaysia, harus disokong," katanya selepas menyertai sukaneka program komuniti Parlimen Jerlun bersama media, di sini semalam.

Kelmarin, Tan Sri Muhyiddin Yassin dilaporkan secara peribadi bersetuju perbincangan menyeluruh, termasuk membabitkan NGO diadakan berhubung cadangan pelaksanaan sekolah satu aliran supaya mendapat gambaran lebih jelas kerana ia membabitkan isu besar.

"Gagasan 1Malaysia akhirnya menuju kepada satu matlamat, membina nusa bangsa yang bersatu padu. Mengikut Laporan Razak, itulah antara matlamatnya. Seboleh mungkin kita ada satu sistem, tetapi dengan sebab sejarah dan keadaan, ada sekolah rendah dan menengah jenis kebangsaan,” katanya.

0 comments: