Followers

Friday, October 16, 2009

Pemimpin Umno perlu ubah sikap: Ku Li

KUALA LUMPUR: Veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah berkata perubahan dalam Umno bukan setakat membabitkan pindaan perlembagaan parti tetapi juga menuntut perubahan daripada segi sikap pemimpin jika mahu mendapatkan semula sokongan rakyat.

Beliau menggesa pemimpin membuang "kelengkapan” seperti pengawal peribadi yang menghalang mereka daripada bergaul dengan akar umbi.

“Pindaan bukan setakat membabitkan perlembaan parti. Ia patut bermula dengan perubahan personaliti, sikap dan kelakuan pemimpin-pemimpin.

“Kita memerlukan pemimpin yang bersih, yang bebas daripada rasuah dan perilaku yang dicerca oleh orang ramai," katanya kepada pemberita semasa diminta mengulas pindaan parti yang diluluskan pada Perhimpunan Agung Umno.

Pindaan utama ialah pertambahan jumlah perwakilan yang boleh mengundi untuk memilih pemimpin bagi jawatan tinggi parti daripada 2,500 sekarang kepada 146,500 di peringkat bahagian.

Razaleigh yang juga bekas naib presiden parti dan Ahli Parlimen Gua Musang, menyambut baik pindaan itu tetapi berpendapat hak pengundian patut dibuka kepada semua anggota.

“Semua anggota sepatutnya dibenarkan mengundi, bukan hanya perwakilan tetapi juga memantau pengaruh "pemimpin berkuasa" dan politik wang," katanya selepas menyampaikan ucaptama sempena pelancaran buku bertajuk “Multiethnic Malaysia: Past, Present and Future”, himpunan artikel cendekiawan Malaysia. - Bernama

0 comments: