Followers

Friday, October 16, 2009

Keikhlasan, keyakinan faktor utama perjuangan Umno: Shafie

KUALA LUMPUR: Naib Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal mahu ahli Umno menerapkan nilai keyakinan dan keikhlasan dalam diri dan menjadikannya sebagai antara faktor utama dalam meneruskan perjuangan untuk bangsa dan negara.

Katanya perjuangan parti itu perlu diteruskan kerana ia bukan hanya mampu menangani segala isu yang berbangkit malah ia juga berupaya meningkatkan lagi perkhidmatan kepada rakyat.

"Ini amat jelas terbukti dalam pilihan raya kecil Bagan Pinang baru-baru ini di mana Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad telah dikenang oleh pengundi di Bagan Pinang dan mereka menyatakan mereka kenal Tan Sri Isa sebagai seorang yang telah berkhidmat dan berbakti di Teluk Kemang," katanya ketika menggulung perbahasan usul Ucapan Dasar Presiden pada Perhimpunan Agung Umno 2009 di sini, hari ini.

Shafie berkata dalam sejarah perjuangan bangsa menerusi Umno dan Barisan Nasional (BN), parti itu telah melalui liku-liku perjuangan yang amat mencabar.

"Apa yang saya katakan di sini ialah kita mampu melakukan segala-galanya walau apapun cabaran yang dihadapi asalkan kita landaskan dengan perancangan yang rapi dan juga keyakinan yang kental.

"Dari awal 1970-an hingga kini, kita mampu dan yakin boleh atasi cabaran tersebut. Apa yang penting ialah semangat dan keyakinan untuk terus meletakkan Umno di hati rakyat," katanya.

Shafie berkata secara perbandingan dengan parti-parti politik lain di negara ini, apa yang telah dilakukan oleh Umno selama ini jelas membuktikan bahawa ia boleh membela nasib bangsa dari pelbagai sudut.

"Adakah kita yakin bahawa Parti Keadilan Rakyat (PKR) mampu membela nasib bangsa? Cakap bukan main berani tetapi kita sedar mereka hanya bercita-cita hendak jadi Perdana Menteri sedangkan mereka sedang bergelut dengan masalah.

"Adakah kita yakin DAP mampu mendaulatkan nasib bangsa dalam bidang agama, sedangkan kita sedar DAP hanya mempersendakan agama Islam dengan membaca segala hadis dan bertakbir semasa berkempen.

"Jelas daripada apa yang saya katakan, saya yakin, Umno boleh, mampu, terbukti membela nasib bangsa dan mendaulatkan syiar Islam dan menyatukan rakyat di negara ini," katanya.

Shafie, yang juga Pengerusi Jawatankuasa Biro Keahlian Umno, berkata jawatankuasa itu akan melakukan beberapa pendekatan bagi menambah dan menarik lebih ramai menyokong Umno.

Beliau berkata pendekatan itu ialah pemutihan senarai anggota di peringkat cawangan dan bahagian dengan kerjasama ibu pejabat dan ia akan dilakukan dalam masa terdekat. - Bernama

0 comments: